Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ahlak Felsefesi ve Problemleri

Dersin Kodu : FDB 715

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ahlak - felsefe ilişkisini kurar.
Ahlak temellendirmelerini ve sorunlarını kavrar.
Hayatın içindeki pek çok sorunun ahlak gerçeği ile irtibatı olduğunu kavrar.
Değer üzerine düşünmeyi ve çözüm üretmeyi öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ahlak ve felsefe arasındaki yakın ilişkiyi fark ederek tarihsel ve güncel bağlamda karşılaşılan değer içerikli algılayışların çözümlenmesi ve temellendirilmesi

Dersin İçeriği : Ahlakın ne olduğu, dinsel ahlak ve felsefi ahlak. Değer ve değerlendirme. Ahlak felsefesinin temel kavramları olarak iyilik, kötülük, haz, acı, fayda, zarar. Ahlak filozoflarının fikirleri ve tartışmaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Felsefe ahlak ilişkisi Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (1-10) yüzyüze tartışma
2 etik, etik türleri Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (s.5-15) yüzyüze tartışma
3 etik türleri arasındaki ilişki Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (11-27) yüzyüze tartışma
4 etik temellendirme, Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S.(1-33) yüzyüze tartışma
5 etiğin diğer disiplinlerle ilişkisi Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (1-33) yüzyüze tartışma
6 İlk Çağ’da ve Orta çağ’da etik Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (33-95) yüzyüze tartışma
7 modern etik teoriler Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (96-213) yüzyüze tartışma
8 Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Kıta Avrupa’sında Etik Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (218-329) yüzyüze tartışma
10 metaetik teoriler Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (329-361) yüzyüze tartışma
11 Ötenazi ve ahlak Genel tartışma yüzyüze tartışma
12 Aydınlanma Etiği Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (141-174) yüzyüze tartışma
13 Kant´ın Ödev Etiği Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (175-190) yüzyüze tartışma
14 İdealist Etik Ahmet Cevizci, "Etiğe Giriş", Paradigma Yayınları, S. (218-230) yüzyüze tartışma
15 Genel Çıkarımlar Önceki bilgilerden genel çıkarımlar yüzyüze tartışma
16/17 Final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ahmet Cevizci, Etik
 Recep Kılıç, Ahlakın Dini Temeli
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 14 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 3
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 2
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 2
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 4 56
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 145
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.8
Dersin AKTS Kredisi: 6