Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Dini Tarihi

Dersin Kodu : FDB 792

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk Halk İnanışlarını tanır. Eski Türk İnanışları ile İslam Dini arasınta benzerlik kurar. Eski Türk İnanışlarından kaynaklanan ve İslam inancı içerisinde devam eden halk inanışlarını bilir. Türk toplumunun çeşitli bölgelerinde yaşayan yerel inanışlarını öğrenir.
Antik Türk Dini hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur.
Şamanizm ve uygulamaları hakkında detaylı bilgi edinir.
Türklerdeki doğa ile ilgili inançları ayırt edebilir. Bunlar, Dağ, Taş, Ateş, Have & Su gibi inançlardır.
İnanç ve inanış kavramlarını tanımlar.
İslamiyet öncesi inanç sistemlerini analiz eder.
İslamiyet Öncesi inanç sistemlerinde kültleri analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çok geniş bir coğrafyada, oldukça değişik kültürler, medeniyetler, toplumlar ve dünyanın büyük dini sistemleri ile temasa geçmiş bulunan Türk´lerin dini yaşayışları son derece zengin bir tarih ve kültür mirasına sahip bulunmaktadır. Bu zengin tarihi ve dini miras, bilimsel ve objektif bir tarihi perspektiften hareketle ele alınıp değerlendirildiğinde bize, milli ve kültürel varlığımız ve hayatımızın tarihi temellerini, gerçek boyutları içerisinde daha doğru bir biçimde aydınlatma imkanı sağlayacağı gibi, bu günkü hayatımız ve kültürümüze de zenginlik katacaktır. Bu dersin amacı da Türk Tarihinin antik izlerini günümüze kadar sürmektir.

Dersin İçeriği : Bu ders geçmişten günümüze kadar Türklerin benimsediği inançları genel hatlarıyla içerir. Şamanizm, Tengri, Kutsal Dağlar, Su & Irmak, Ateş gibi ana temaları ve ´Yug´ gibi dini törenleri konu edinir. Ayrıca Türklerin İslamiyeti Kabul etmesi ve Türk Halk İnançları da ana başlıklardandır.Ayrıca, Totemcilik, Canlıcılık, Ruhculuk, Şamanizim, Budizim, Zerdüştilik, Manihaizim, Türkler ve Semavi Dinler, İslamiyet Öncesi İnanç Sistemlerine Bağlı Kültler, Put-Fetiş, Kült, Atalar Kültü,Gök Tanrı Kültü, Tabiat Kültü, Ölüm ve Ölüler Kültü,Sihir ve Büyü, Falcılık ve Kehanet,Şekil- Don değiştirme gibi inançlar da konu edinilir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İnanç İnanış kavramları. Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 İslamiyet öncesi inanç sistemleri. Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Totemcilik Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Canlıcılık, Ruhculuk Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Şamanizm Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Budizim Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Zerdüştilik Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav
9 Maniheizim Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Türkler ve Semavi Dinler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 İslamiyet Öncesi İnanç Sistemlerine Bağlı Kültler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Put-Fetiş, Kült, Atalar Kültü, Gök Tanrı Kültü, Tabiat Kültü, Ölüm ve Ölüler Kültü Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Sihir ve Büyü, Falcılık ve Kehanet Şekil- Don değiştirme Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Tabiat olaylarıyla, canlı cansız varlıklarla, hayvanlarla ilgili inanışlar Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Nazar, ziyaret yerleri, adak, uğur, bereket ile ilgili inanışlar Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar nDüz anlatım, soru-cevap, tartışma
16/17 Final Sınavı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr. Saadettin Gömeç - Şamanizm ve Eski Türk dini; Berikan Yayınevi, 2011
 Prof. Dr. Ünver Günay ve Prof. Dr. Harun Güngör - Başlangıçtan Günümüze Türklerin Dinî Tarihi; Rağbet Yayınları (5. Baskı, 2009)
 Prof. Dr. Zekeriya Kitapçı - Türk Moğol Boyları Arasında İslamiyet; Yedi Kubbe Yayınları, 2005.
 Mircea Eliade - Şamanizm: İlkel Esrime Teknikleri; İmge Yayınevi, 2006 (2. Baskı, Çeviren: İsmet Birkan)
 Jean-Paul Roux - Türklerin ve Moğolların Eski Dini; İşaret Yayınevi, 1998 (2. Baskı, Çeviren: Prof. Dr. Aykut Kazancıgil)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 4
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 4
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 4
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 5
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 5
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 157
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.28
Dersin AKTS Kredisi: 6