Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dinler Tarihinin Problemleri

Dersin Kodu : FDB 786

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci, Bilim dalı olarak dinler tarihinin Batıda ortaya çıkışını betimler
Dinler tarihinin temel konularını saptar
Dinler tarihinin metotlarını tespit eder
Batıda ve İslam dünyasında dinler tarihinin öncülerini hatırlar
Dinler tarihine yardım eden bilimleri belirler
Dinler Tarihi başlığı altında yer verilen bilimlerini sıralar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin, konusun ve problemlerinin neler olduğunu göstermek.

Dersin İçeriği : Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak kendisine araştırma alanı olarak seçtiği dinin tanımı, din tasnifleri, dinin muhtevası, dini/dinleri anlama yolları; kadim ve modern dinleri anlamada yöntem farklılığı; dine bakıştaki değişmelerin yol açtığı yöntem farklılıkları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin mahiyeti Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallardan dinler tarihinin farkı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallarından dinler tarihinin farkı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Dinler tarihinin temel meseleleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Dinin tanımında gözetilmesi gereken temel ölçütler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Dinin tasnıf edilmesi ve bu hususta gözetilecek temel ölçütler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Dinlerin tasnifi ve bu hususta gözetilmesi gereken temel ölçütler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav
9 Dinin mahiyeti; dinler tarihi, teoloji ilişkisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap,
10 Dinin mahiyeti hakkındaki antropoloiik, sosyolojik ve psikolojik yaklaşımlar Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap,
11 Din dilinin, dinin dilinin bilmenin, dini anlamadaki yeri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap,
12 Bilgi anlayışında yaşanan değişimlerin, dinin mahiyeti hakkındaki yaklaşımlarda yol açtığı değişikler. Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap,
13 Modernizm ve postmodernizmin din anlayışlarında yol açtığı değişmeler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap,
14 Modernizm ve postmodernizmin din anlayışlarında yol açtığı değişmeler - 2. hafta Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap,
15 Genel değerlendirme Bütün Konuların Genel Bir Tekrarı Tartışma ve Beyin Fırtınası
16/17 Final Sınavı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  [1] Joachim Wach, Dinler Tarihin, mustükil bir bilim dalı olarak kuruluşuna teorik bir giriş, çev. Fuat Aydın, Ataç yayınları, İstanbul.
 [2] Ömer Mahir Alper (ed), Batıda din Çalışmaları, Metropol Yayınları, İstanbul. [3] Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, İz Yayıncılık, İstanbul. [4]Jacque Waardenburg, [4]Joachim Wach, The Place of the History of Religions in the Study of Theology, The Journal of Religion, vol. 27, no.3, (Jul., 1947), pp. 157-177. [5] Joachim Wach, The Interpretation of Sacred Books, Journal of Biblical Literature, vol. 55, No.1. (March, 1936), pp. 59-63.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 3
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 4
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 5
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 5
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 5
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 5
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 5
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 11 5 55
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6