Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çağdaş Dünyada Din ve Dindarlık

Dersin Kodu : FDB 784

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Modern dünyanın değişimini kavrayacak,
Değişimin boyutlarını listeleyebilecek,
Değişimin bireysel yaşama etkilerini tanımlayabilecek,
Değişen dünyada dinin yerini tahlil edebilecek,
Bireysel yaşamda değişimin sınırlarını açıklayabilecek,
Sekülerleşmenin boyutlarını açıklayabilecek
Değişen dünyada ortaya çıkan dindarlık biçimlerini tanımlayabilecek,
Bireysel dindarlığı açıklayabilecek,
Kurumsal dindarlıktan bireysel dindarlığa geçişi analiz edebilecektir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, modern dünyada bireyin din ile olan ilişkisinin sınırlarını çizerek tüm özellikleriyle ortaya koyabilmektir.

Dersin İçeriği : Değişimin tanımlanması, boyutları, bireysel yaşama etkileri, değişen dünyada dinin yeri, bireysel yaşamda dinsel değişim, sekülerleşme teorisi ve bu teoride ortaya çıkan değişiklikler, değişen dünyada ortaya çıkan dindarlık tipleri, kurumsal dindarlıktan bireysel dindarlığa geçiş gibi konuları kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Değişimin Tanımlanması İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Değişimin Boyutları İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Değişimin Bireysel Yaşama Etkileri İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Değişen Dünyada Dinin Yeri İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bireysel Yaşamda Değişim İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bireysel Yaşamda Dindarlık İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sekülerizm Teorisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
9 Sekülerleşmenin Boyutları İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sekülerleşme Teorisinde Ortaya Çıkan Değişiklikler İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Değişen Dünyada Dindarlık Biçimleri İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bireysel Dindarlığın Ortaya Çıkışı İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kurumsal Dindarlık ve Bireysel Dindarlık İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kurumsal Dindarlıktan Bireysel Dindarlığa Geçiş İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
16/17 Final Sınavı İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
 Kayıklık, H. (2006). “Değişen Dünyada Birey, Din ve Dindarlık”, Ed. Ü. Günay, C. Çelik. Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi içinde (ss. 157-174) Adana: Karahan Kitabevi.
 Köse, A. (2002), Sekülerizm Sorgulanıyor, İstanbul: Ufuk Kitapları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 5
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 3
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 2
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 3
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 4
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 3
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 22 4 88
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 162
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.48
Dersin AKTS Kredisi: 6