|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çağdaş Dünyada Din ve Dindarlık |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 784 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Modern dünyanın değişimini kavrayacak, Değişimin boyutlarını listeleyebilecek, Değişimin bireysel yaşama etkilerini tanımlayabilecek, Değişen dünyada dinin yerini tahlil edebilecek, Bireysel yaşamda değişimin sınırlarını açıklayabilecek, Sekülerleşmenin boyutlarını açıklayabilecek Değişen dünyada ortaya çıkan dindarlık biçimlerini tanımlayabilecek, Bireysel dindarlığı açıklayabilecek, Kurumsal dindarlıktan bireysel dindarlığa geçişi analiz edebilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, modern dünyada bireyin din ile olan ilişkisinin sınırlarını çizerek tüm özellikleriyle ortaya koyabilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Değişimin tanımlanması, boyutları, bireysel yaşama etkileri, değişen dünyada dinin yeri, bireysel yaşamda dinsel değişim, sekülerleşme teorisi ve bu teoride ortaya çıkan değişiklikler, değişen dünyada ortaya çıkan dindarlık tipleri, kurumsal dindarlıktan bireysel dindarlığa geçiş gibi konuları kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Değişimin Tanımlanması |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Değişimin Boyutları |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Değişimin Bireysel Yaşama Etkileri |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Değişen Dünyada Dinin Yeri |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Bireysel Yaşamda Değişim
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Bireysel Yaşamda Dindarlık
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Sekülerizm Teorisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
9 |
Sekülerleşmenin Boyutları
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Sekülerleşme Teorisinde Ortaya Çıkan Değişiklikler
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Değişen Dünyada Dindarlık Biçimleri
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Bireysel Dindarlığın Ortaya Çıkışı
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Kurumsal Dindarlık ve Bireysel Dindarlık
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Kurumsal Dindarlıktan Bireysel Dindarlığa Geçiş
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı
|
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
Kayıklık, H. (2006). “Değişen Dünyada Birey, Din ve Dindarlık”, Ed. Ü. Günay, C. Çelik. Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi içinde (ss. 157-174) Adana: Karahan Kitabevi.
Köse, A. (2002), Sekülerizm Sorgulanıyor, İstanbul: Ufuk Kitapları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
3 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
5 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
2 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
3 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
3 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
22 |
4 |
88 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|