|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinler Tarihinin Gelişim Süreci |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 789 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Osmanlı döneminde yazılan dinler tarihi çalışmalarını özümser. Osmanlı ulemasının diğer dinler hakkında verdiği bilgileri değerlendirir. Osmanlı döneminde yapılan çalışmaların güçlü ve zayıf yanlarını değerlendirebilir. Dinler Tarihi’nin Batılı öncülerini tanır, temel bilgi ve yaklaşımlarını kavrar. Modern Dinler Tarihi çalışmalarıyla daha önce Müslümanların ortaya koyduğu eserler arasında çeşitli açılardan karşılaştırmalar yapabilir. Genel olarak din bilimleri ve özel olarak dinler tarihi alanında ileri düzeyde bilgi sahibi olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
19. yüzyıl, diğer kültür ve dinler konusunda bilgilerin muazzam bir şekilde artış gösterdiği bir dönem olmuştur. ´Dinler Tarihi´ disiplini, işte bu dini farklılıkları, belli bir gruba bağlayarak açıklayan bir disiplin olma özelliği gütmüştür. Bu yüzden, bu dersin amacı; Doğuda ve Batıda Dinler Tarihi biliminin gelişim sürecini tarihsel süreçte ortaya koymaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste öğrenciler bir disiplin olarak Dinler Tarihinin, tarihsel gelişimi konusunda bilgi edinirler. Özellikle Osmanlı dönemindeki dinler tarihi çalışmaları ve ayrıca Batıdaki Dinler Tarihi disiplininin gelişim sürecini seçkin Dinler Tarihçileri zaviyesinden değerlendirebilirler. Böylece, Doğudaki ve Batıdaki çalışmaları kıyaslayarak aralarındaki etkileşimleri analiz edebilirler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dinler Tarihi’nin Antik Temelleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Dinler Tarihi’nin Kuruluşu: Max Müller |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Psikolojik Yaklaşımlar: S.Freud, C.G.Jung, F.Heiler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Din Fenomenolojisi’nin Kuruluşu: G.van der Leeuw |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Dinler Tarihinde Kutsal ve Kutsal’ın Tecrübesi: R.Otto |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Tarihî Fenomenoloji ve Dinin Bütüncü İncelenmesi: R.Pettazzoni |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Mircea Eliade Terminolojisi ve Dinler Tarihi’nin İşlevi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Osmanlı Dönemi Dinler Tarihi Çalışmalarının Tarihî Seyri |
Lecture, question and answer, discussion |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Kâtib Çelebi’nin Yahudilik ve Hıristiyanlık Üzerine Verdiği Bilgiler |
Lecture, question and answer, discussion |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Matbaacı İbrahim Müteferrika ve Risale-i İslamiyye |
Lecture, question and answer, discussion |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Ahmed Midhat Efendi: Tarih-i Edyan |
Lecture, question and answer, discussion |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Şemseddin Günaltay: Tarih-i Edyân |
Lecture, question and answer, discussion |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
M. Emin Seydişehrî: Tarih-i Edyân |
Lecture, question and answer, discussion |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme ve Sonuç |
Bütün Konuların Genel Bir Tekrarı |
Tartışma ve Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
- Batı’da Din Çalışmaları, der. ve çev. Ömer M.Alper, Istanbul 2002.
- Mircea Eliade, Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu, çev. Mehmet Aydin, Ankara 1990.
- Mircea Eliade, Şamanizm, çev. Ismet Birkan, Ankara 1999.
- Constantin Tacou, Din ve Fenomenoloji, çev. Havva Köser, Istanbul 2000.
- Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, Istanbul 2007.
- Dinler Tarihinde Metodoloji Denemeleri, ed. Mehmet Aydın, Konya 2003.
- Ramazan Adibelli, M. Eliade ve Din: M. Eliade’nin Din Bilimi Çalişmalarının Metodolojik Açıdan Değerlendirilmesi, Istanbul 2011.
- Frithjof Schuon, Dinlerin Aşkın Birliği, çev. Yavuz Keskin, Istanbul 1992.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
3 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
5 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
5 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
3 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
5 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
5 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|