Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dinler Tarihinin Gelişim Süreci

Dersin Kodu : FDB 789

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Osmanlı döneminde yazılan dinler tarihi çalışmalarını özümser.
Osmanlı ulemasının diğer dinler hakkında verdiği bilgileri değerlendirir.
Osmanlı döneminde yapılan çalışmaların güçlü ve zayıf yanlarını değerlendirebilir.
Dinler Tarihi’nin Batılı öncülerini tanır, temel bilgi ve yaklaşımlarını kavrar.
Modern Dinler Tarihi çalışmalarıyla daha önce Müslümanların ortaya koyduğu eserler arasında çeşitli açılardan karşılaştırmalar yapabilir.
Genel olarak din bilimleri ve özel olarak dinler tarihi alanında ileri düzeyde bilgi sahibi olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : 19. yüzyıl, diğer kültür ve dinler konusunda bilgilerin muazzam bir şekilde artış gösterdiği bir dönem olmuştur. ´Dinler Tarihi´ disiplini, işte bu dini farklılıkları, belli bir gruba bağlayarak açıklayan bir disiplin olma özelliği gütmüştür. Bu yüzden, bu dersin amacı; Doğuda ve Batıda Dinler Tarihi biliminin gelişim sürecini tarihsel süreçte ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği : Bu derste öğrenciler bir disiplin olarak Dinler Tarihinin, tarihsel gelişimi konusunda bilgi edinirler. Özellikle Osmanlı dönemindeki dinler tarihi çalışmaları ve ayrıca Batıdaki Dinler Tarihi disiplininin gelişim sürecini seçkin Dinler Tarihçileri zaviyesinden değerlendirebilirler. Böylece, Doğudaki ve Batıdaki çalışmaları kıyaslayarak aralarındaki etkileşimleri analiz edebilirler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dinler Tarihi’nin Antik Temelleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Dinler Tarihi’nin Kuruluşu: Max Müller Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Psikolojik Yaklaşımlar: S.Freud, C.G.Jung, F.Heiler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Din Fenomenolojisi’nin Kuruluşu: G.van der Leeuw Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Dinler Tarihinde Kutsal ve Kutsal’ın Tecrübesi: R.Otto Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Tarihî Fenomenoloji ve Dinin Bütüncü İncelenmesi: R.Pettazzoni Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Mircea Eliade Terminolojisi ve Dinler Tarihi’nin İşlevi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav
9 Osmanlı Dönemi Dinler Tarihi Çalışmalarının Tarihî Seyri Lecture, question and answer, discussion Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kâtib Çelebi’nin Yahudilik ve Hıristiyanlık Üzerine Verdiği Bilgiler Lecture, question and answer, discussion Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Matbaacı İbrahim Müteferrika ve Risale-i İslamiyye Lecture, question and answer, discussion Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Ahmed Midhat Efendi: Tarih-i Edyan Lecture, question and answer, discussion Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Şemseddin Günaltay: Tarih-i Edyân Lecture, question and answer, discussion Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 M. Emin Seydişehrî: Tarih-i Edyân Lecture, question and answer, discussion Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Genel Değerlendirme ve Sonuç Bütün Konuların Genel Bir Tekrarı Tartışma ve Beyin Fırtınası
16/17 Final Sınavı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  - Batı’da Din Çalışmaları, der. ve çev. Ömer M.Alper, Istanbul 2002. - Mircea Eliade, Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu, çev. Mehmet Aydin, Ankara 1990. - Mircea Eliade, Şamanizm, çev. Ismet Birkan, Ankara 1999. - Constantin Tacou, Din ve Fenomenoloji, çev. Havva Köser, Istanbul 2000. - Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, Istanbul 2007. - Dinler Tarihinde Metodoloji Denemeleri, ed. Mehmet Aydın, Konya 2003. - Ramazan Adibelli, M. Eliade ve Din: M. Eliade’nin Din Bilimi Çalişmalarının Metodolojik Açıdan Değerlendirilmesi, Istanbul 2011. - Frithjof Schuon, Dinlerin Aşkın Birliği, çev. Yavuz Keskin, Istanbul 1992.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 3
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 5
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 3
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 5
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 5
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 5
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 5
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 157
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.28
Dersin AKTS Kredisi: 6