|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinsel Değişim ve Din Değiştirme |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 787 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dinsel değişimin kavramlaştırılmasındaki karmaşıklığı fark edecektir. Dinsel değişimin türlerini sıralayabilecektir. Dinsel değişimde etkili olan psiko-sosyal faktörleri ayırt edecek. Dinsel değişim güdülerini tanımlayabilecektir. Dinsel değişim evrelerini açıklayabilecek ve bunlar arasındaki ilişkileri tanımlayabilecektir. Dinsel değişimi aldığı süreye göre tasnif edebilecek, ani ve yavaş değişimi ayırt edebilecektir. 7) Değişimin sıkça yaşandığı gelişim dönemlerini belirleyebilecek. 8) Dinsel değişimin hayatın diğer alanlarıyla olan ilişkisini açıklayabilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, dinsel değişim sürecini doğru anlayıp temel bileşenlerinin farkına varmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dinsel değişimin tanımlanması, dinsel değişim türleri, güdüleri ve evreleri, dinsel değişimde etkili olan psikolojik ve sosyolojik faktörler ve dinsel değişimde duygusal ve entellektüel etkenler gibi konuları kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dinsel Değişimin Tanımlanması
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Dinsel Değişimin Kavramsallaştırılması
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Yaşandığı Yöne Göre Dinsel Değişim Türleri
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Dinsel Değişim Güdüleri
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Dinsel Değişimde Etkili Olan Sosyal Faktörler
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Dinsel Değişimde Etkili Olan Psikolojik Faktörler
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Dinsel Değişimde Duygusal Etkenler
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav
|
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
9 |
Dinsel Değişimde Entelektüel Etkenler
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Dinsel Değişim Evreleri
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Arayış, Buluşma ve Teslim Olma Safhaları
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Süreç Bakımından Dinsel Değişim
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Dinsel Değişimde Yaş Faktörü
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Dinsel Değişimin Hayatın Diğer Alanlarıyla İlişkisi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı
|
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kayıklık, H. (2005), “Bireysel Yaşamda Dinsel Değişim”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2(2), (ss. 5-23). Adana
Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana : Karahan Kitabevi.
Köse, A. (1997), Neden İslam’ı Seçiyorlar, Müslüman Olan İngilizler Üzerine Psiko- Sosyolojik Bir İnceleme, İstanbul: İSAM Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
3 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
2 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|