Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dinsel Değişim ve Din Değiştirme

Dersin Kodu : FDB 787

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dinsel değişimin kavramlaştırılmasındaki karmaşıklığı fark edecektir.
Dinsel değişimin türlerini sıralayabilecektir.
Dinsel değişimde etkili olan psiko-sosyal faktörleri ayırt edecek.
Dinsel değişim güdülerini tanımlayabilecektir.
Dinsel değişim evrelerini açıklayabilecek ve bunlar arasındaki ilişkileri tanımlayabilecektir.
Dinsel değişimi aldığı süreye göre tasnif edebilecek, ani ve yavaş değişimi ayırt edebilecektir.
7) Değişimin sıkça yaşandığı gelişim dönemlerini belirleyebilecek.
8) Dinsel değişimin hayatın diğer alanlarıyla olan ilişkisini açıklayabilecektir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, dinsel değişim sürecini doğru anlayıp temel bileşenlerinin farkına varmaktır.

Dersin İçeriği : Dinsel değişimin tanımlanması, dinsel değişim türleri, güdüleri ve evreleri, dinsel değişimde etkili olan psikolojik ve sosyolojik faktörler ve dinsel değişimde duygusal ve entellektüel etkenler gibi konuları kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dinsel Değişimin Tanımlanması İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dinsel Değişimin Kavramsallaştırılması İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yaşandığı Yöne Göre Dinsel Değişim Türleri İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dinsel Değişim Güdüleri İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Dinsel Değişimde Etkili Olan Sosyal Faktörler İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dinsel Değişimde Etkili Olan Psikolojik Faktörler İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Dinsel Değişimde Duygusal Etkenler İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
9 Dinsel Değişimde Entelektüel Etkenler İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dinsel Değişim Evreleri İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Arayış, Buluşma ve Teslim Olma Safhaları İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Süreç Bakımından Dinsel Değişim İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dinsel Değişimde Yaş Faktörü İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dinsel Değişimin Hayatın Diğer Alanlarıyla İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
16/17 Final Sınavı İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kayıklık, H. (2005), “Bireysel Yaşamda Dinsel Değişim”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2(2), (ss. 5-23). Adana
 Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana : Karahan Kitabevi.
 Köse, A. (1997), Neden İslam’ı Seçiyorlar, Müslüman Olan İngilizler Üzerine Psiko- Sosyolojik Bir İnceleme, İstanbul: İSAM Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 2 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 4
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 3
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 3
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 2
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 4
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 5 65
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 149
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.96
Dersin AKTS Kredisi: 6