|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dini Yaşayışın Psikolojik Temelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 722 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dini yaşayışı tanımlayabilecek. Dini yaşayışın kendini hissettirişi ve insan ruhunda cereyan edişini açıklayabilecek. Dini yaşayışı besleyen kaynaklarıı ve dini yaşayışın özünü oluşturan etkenleri ayırt edebilecek. Dini yaşayışta duygu, düşünce ve diğer ruhsal fonksiyonların rolünü kavrayacak. Dini yaşayışta psikolojik fonksiyonların yoğunluk derecesini açıklayabilecek. Dini yaşayışın değişme ve gelişmelerini gösterebilecek. Dini yaşayışın temel şekillerini, karakteristik özelliklerini tanımlayabilecek. Dindarlığın ruhsal fonksiyonlarla ilişkisini ve dindarlığın çeşitlerini açıklayabilecek. Dini yaşayışın kendi derinlik ve genişliği içinde dışa yansımasını gösterebilecek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, bireysel dini yaşayışın oluşumu, karakteristiği ve diğer psikolojik fonksiyonlarla ilişkisini ortaya koymaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dini yaşayışın özü, temel formları, değişim ve gelişimi, çeşitleri ve dışa yansıması gibi konuları içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dini Yaşayışın Belirlenmesi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Dini Yaşayışın Kendini Hissettirişi ve İnsan Ruhunda Cereyan Edişi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Dini Yaşayışın Özünü Oluşturan Etkenler
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Dini Yaşayışta Duygu, Düşünce ve Diğer psikolojik Fonksiyonların Rolü
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Dini Yaşayışa Etki Eden Psikolojik Fonksiyonların Yoğunluk Derecesi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Dini Yaşayışın Değişme ve Gelişmesi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Dini Yaşayışın Temel Şekilleri |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
9 |
Dindarlığın Ruhsal Fonksiyonlarla İlişkisi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Dini Yaşayış Çeşitleri
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Dini Yaşayışın Derinlik ve Genişliğinin İncelenmesi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Dini Yaşayışı Oluşturan Temel Faktörler
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Dini Yaşayışın Dışa Yansıması
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Dini Yaşayışın Hayatın Diğer Alanlarıyla İlişkisi
|
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı
|
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
Kayılık, H. (2000), Dini Yaşayış Biçimleri: Psikolojik Temelleri Açısından Bir Araştırma, (Basılmamış doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Argyle, M. (1978). Dinin Yedi Psikolojik Temeli. (Çev. Mehmet Dağ). Eğitim Hareketleri. Cilt: 23. Sayı: 272-273.
Kayıklık H. (2003), Orta Yaş ve Yaşlılıkta Dinsel Eğilimler, Adana: Baki Kitabevi.
Kayıklık H. (2002). “Bireysel Dindarlığın Psikolojik Kaynakları”, Dini Araştırmalar, Cilt:5. Sayı:13.
Vergote, A. (1999). Din İnanç ve İnançsızlık. (Çev. V. Uysal). İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
2 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
3 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
12 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 159 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|