Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Eğitiminin Problemleri

Dersin Kodu : FDB 760

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Din Eğitiminin insani, toplumsal, kültürel ve yasal açılardan gerekliliğini temellendirir.
Tanzimat döneminden itibaren ilk ve orta dereceli örgün eğitim kurumlarındaki din öğretimi programlarındaki gelişmeleri karşılaştırır.
DKAB dersi ve din görevlilerinin niteliklerinin artırılması konusundaki gelişmeleri değerlendirir.
Laik eğitim sisteminde din eğitiminin imkanını çözümler.
Günümüz eğitim sistemi, anlayışı ve amaçları çerçevesinde dinin temel kaynaklarının anlaşılması ve öğretim konusu yapılmasında karşılaşılan problemleri değerlendirir.
Yaygın din eğitiminde karşılaşılan problemleri ve çözüm yollarını değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Din Eğitimi Biliminin temel konularının bilimsel araştırmada temel oluşturacak şekilde öğrenilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Örgün ve yaygın din eğitimi alanlarında yaşanılan teorik ve pratik problemler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din-insan ilişkisi kapsamında din eğitiminin gerekçeleri Din ve Ahlak Öğretimine Yeni Yaklaşımlar, DEM Yay., İstanbul 2004. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Örgün ve yaygın eğitim kurumlarındaki din eğitiminin özellikleri Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Döneminde Türkiye´de Laiklik Çerçevesinde Din Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2005; H. Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
3 İlk ve orta dereceli örgün eğitim kurumlarında din dersinin tarihi süreci Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Döneminde Türkiye´de Laiklik Çerçevesinde Din Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
4 İlk ve orta dereceli örgün eğitim kurumlarında din öğretimi program anlayışları Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi Program Anlayışları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2011. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Laik eğitim sisteminde din eğitiminin imkanı Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Döneminde Türkiye´de Laiklik Çerçevesinde Din Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
6 İnanç farklılıklarının din öğretimi programlarındaki yansımaları Kerim Yavuz, Günümüzde Din Eğitimi, Ç.Ü. İlah. Fak. Yay. Adana 1998. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Din öğretiminde inanç farklılıklarının programdaki yansımaları Kerim Yavuz, Günümüzde Din Eğitimi, Ç.Ü. İlah. Fak. Yay. Adana 1998. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Vize sınavı H. Mahmut Çamdibi, Din Eğitiminin Temel Meseleleri, MÜİF Yay., İstanbul 1994; Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Döneminde Türkiye´de Laiklik Çerçevesinde Din Eğitimi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2005. Yazılı sınav
9 DKAB öğretiminde inanç farklılıklarına ayrılan yere gösterilen tepkiler H. Mahmut Çamdibi, Din Eğitiminin Temel Meseleleri, MÜİF Yay., İstanbul 1994. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
10 DKAB derslerinden beklentiler ve karşılıkları Kerim Yavuz, Günümüzde Din Eğitimi, Ç.Ü. İlah. Fak. Yay. Adana 1998. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
11 DKAB dersleri için hazırlanan kitapların yeterlilikleri Din ve Ahlak Öğretimine Yeni Yaklaşımlar, DEM Yay., İstanbul 2004. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
12 DKAB öğretmenlerinin yetiştirilmesi ve nitelikleri M. Şevki Aydın, Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni, DEM Yay., İstanbul 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Yaygın din eğitimi: Cami ve Kur´an kurslarındaki problemler H. Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Din görevlilerinin yetiştirilmesinde karşılaşılan problemler H. Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Ailede din eğitimi ve sorunları Kerim Yavuz, Günümüzde Din Eğitimi, Ç.Ü. İlah. Fak. Yay. Adana 1998. Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
16/17 Final sınavı Kerim Yavuz, Günümüzde Din Eğitimi, Ç.Ü. İlah. Fak. Yay. Adana 1998; Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi Program Anlayışları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2011; H. Mahmut Çamdibi, Din Eğitiminin Temel Meseleleri, MÜİF Yay., İstanbul 1994. Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  H. Mahmut Çamdibi, Din Eğitiminin Temel Meseleleri, MÜİF Yay., İstanbul 1994.
 Din ve Ahlak Öğretimine Yeni Yaklaşımlar, DEM Yay., İstanbul 2004.
 M. Şevki Aydın, Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni, DEM Yay., İstanbul 2005.
 H. Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005.
 Kerim Yavuz, Günümüzde Din Eğitimi, Ç.Ü. İlah. Fak. Yay. Adana 1998.
 Kerim Yavuz, "İlk Öğretimde Din Eğitim ve Öğretiminin Karşılaştığı Problemler", Uluslararası Birinci İslam Araştırmaları Sempozyumu İzmir 1985.
 Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Döneminde Türkiye´de Laiklik Çerçevesinde Din Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2005.
 Tuğrul Yürük, Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi Program Anlayışları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2011.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 4
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 5
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 5
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 3
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 8 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 151
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.04
Dersin AKTS Kredisi: 6