|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinler Tarihi Metinleri |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 740 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu derste ilgili tarihsel dinî metinler, kendi dillerinde okutularak öğrencilerin pratik bir deneyim kazanmalarını ve böylece bu dini metinleri yüksek lisans tezlerinde kullanabilmelerini sağlar Öğrenciler farklı dinleri kendi dini metin ve ana kaynaklarından öğrenirler Öğrenciler dinler hakkında akademik düzeyde bilgi edinirler Öğrenciler, dinlerin tarih içerisinde uğradıkları değişiklikleri daha rahat görebilirler. Öğrenciler, ilgili metinleri akademik düzeyde karşılaştırma ve yorumlama yeteneği kazanırlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dünya dinleriyle ilgili kutsal kitapları (kutsal metinleri) öğrenciye tanıtmak, derinlemesine bilgi ve kaynak öğrenmesini sağlamak, yorum ve karşılaştırma yapma becerisini geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kutsal Kitap, Kutsal Metin, İlahi Yazıt, İlahi Kitaplar gibi isimlerle bilinen dinî metinler pek çok dinî gelenek tarafından kutsal addedilen veya kendi dinî geleneklerinde merkezî öneme haiz metinlerdir. Bu ders çeşitli dinlere ve geleneklere ait örnek metinler içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din ve tarih kavramları hakkında genel bilgi ve değerlendirme |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Genel dinler tarihi bilgileri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Batıda ve Doğuda dinler tarihinin gelişimi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Uzakdoğu dinleriyle ilgili metin okumaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma ve yorumlama |
|
5 |
Yakın ve Ortadoğu dinleriyle ilgili metin okumalar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma ve yorumlama |
|
6 |
Yahudiliğin Kutsal Metinleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Anlatım ve tartışma |
|
7 |
Yahudilik ve modern dönemle ilgili metin okumalar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma tartışma |
|
8 |
Hıristiyanlık tarihi ve hıristiyanlığın doğuşu ile ilgili metinler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma |
|
9 |
Günümüz hıristiyanlığı ve Hıristiyan mezhepleri ile ilgili metin okumaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma |
|
10 |
Arasınav |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
11 |
İslam diniyle ilgili metin okumalar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma ve tartışma |
|
12 |
Yeni dini hareketleri tanıma |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Anlatım |
|
13 |
Din, politika ve güncel konular |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Anlatım ve tartışma |
|
14 |
Genel karşılaştırma |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Anlatım |
|
15 |
Değerlendirme ve sonuç |
Bütün Konuların Genel Bir Tekrarı |
Tartışma ve Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kitabı Mukaddes, Moojen Momen, The Phenomenon of Religion, Yaşayan Dünya Dinleri, Abdurrahman Küçük-Günay Tümer, Dinler Tarihi, Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi.
Xanna Omerxali - Avesta Zerdüştilerin Kutsal Metinleri (Özel Baskı); AVESTA BASIN YAYIN
Ninian Smart (Editor) , Richard D. Hecht (Editor) - Sacred Texts of the World: A Universal Anthology; The Crossroad Publishing Company; 2002 edition (July 25, 1984)
Philip Novak - The World´s Wisdom: Sacred Texts of the World´s Religions; HarperOne; 1ST edition (July 20, 1995)
Andrew Wilson - World Scripture: A Comparative Anthology of Sacred Texts; Paragon House (September 22, 1998)
Marvin W. Meyer (Editor) - The Ancient Mysteries: A Sourcebook of Sacred Texts; University of Pennsylvania Press; 1st University of Pennsylvania Press Ed edition (April 9, 1999)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
http://www.sacred-texts.com/
John Bruno Hare - Internet Sacred Text Archive DVD-ROM 9.0; Evinity Publishing Inc; 9.0 edition (November 20, 2009)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
4 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|