|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dindarlığın Ölçülmesi ve Din Bilimlerinde İstatistik Yöntem |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 738 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK Doç.Dr. ASIM YAPICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Din ve dindarlık kavramlarını tanımlar Dindarlığın ölçülmesinde karşılaşılan problemleri fark eder. Olgu-ölçek ilişkisini fark eder. Ölçek geliştirme aşamalarını bilir. Bilimsel bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır. Araştırma yaparken dindarlık ölçeklerini kullanabilir. SPSS programını kullanabilir. Bulguların anlamlandırıp, yorumlayabilir Din psikolojisinde saha araştırması yapabilme yeteneği kazandırır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dindarlık ölçeği geliştirme süreci hakkında bilgilenmek. Mevcut dindarlık ölçeklerinin avantajlarını ve dezavantajlarını fark etmek. İstatistik ölçüm teknikleri hakkında bilgilenmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Din, dindarlık, maneviyat, dini hayat, dindarlık tipleri, dindarlık boyutları, inanç, inanç tipleri, inanç gelişim aşamaları, dindarlık ve inanç gelişiminin ölçülmesi, ölçek-olgu ilişkisi, bilimsel bir araştırmanın planlanması, SPSS programının tanıtılması, parametrik olan ve olmayan analizler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din ve Dindarlık Kavramlarının Tanımlanması
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Dindarlığın Boyutları, Dinsel Tutum, Dinsel Davranış ve Dinsel Yaşayışın Ölçülmesinde Karşılaşılan Problemler
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
3 |
Yapı ve İçerik Açısından Dindarlık Ölçekleri
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Bir Dindarlık Ölçeği Geliştirme Aşamaları 1.
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Bir Dindarlık Ölçeği Geliştirme Aşamaları 2.
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
6 |
Dindarlık Ölçeklerinde Geçerlik ve Güvenirlik
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Batıda Geliştirilen Dindarlık Ölçeklerinin Kültüre Uyarlanması |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Bilimsel Bir Araştırmanın Planlanması
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Bilimsel Bir Araştırmanın Safhaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
SPSS Programının Tanıtılması
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
12 |
Verilerin Analizi 1:
Parametrik Olan ve Olmayan Testler
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Verilerin Analizi 2:
Parametrik Olan ve Olmayan Testler
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Verilerin Analizi 3:
Parametrik Olan ve Olmayan Testler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
15 |
Bulguların Tartışılması ve Raporlaştırma |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tezbaşaran. A. (1997). Lilert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Arık, İ. A. (1998). Psikolojide bilimsel yöntem. İstanbul: Çantay Kitabevi
Büyüköztürk, Ş. (2012) . Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yay.
Karaca, F. (2001). Din psikolojisinde metot sorunu ve bir dindarlık ölçeğinin Türk Toplumuna standardizasyonu. EKEV Akademi Dergisi 3 (1), 187-201
Yavuz, K. (1986). Din psikolojisinde metod meselesi ve yeni gelişmeler, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi VII, 153-185
Yapıcı, A. (2004). Din bilimleri alanında yapılan empirik çalışmalarda karşılaşılan metodolojik bir problem: Ölçek mi olguyu, olgu mu ölçeği oluşturmakta? Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (1), 85-118
Yapıcı, A. (2006). Yeni bir dindarlık ölçeği ve üniversiteli gençlerin dinin etkisini hissetme düzeyi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6 (1), 65-115.
Büyüköztürk, Ş. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
3 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
3 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
5 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
5 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
5 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
5 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|