|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinsel Gruplar Arası İlişkiler |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 736 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK Doç.Dr. ASIM YAPICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Grup, din ve dinsel grup kavramlarını tanımlar. Grupların oluşumu ile ilgili kuramları bilir. İç grup-dış grup oluşumunu etkileyen faktörleri bilir. Gruplar arası ilişkilerin niteliğini bilimsel olarak tartışır. Dinsel etnosantrizm, dinsel partikülarizm ve dinsel dogmatizm kavramları ayırt eder. Sosyokültürel yapının dini anlama ve yaşama biçimlerini etkilediğini bilir. Dini gruplar arası ilişkileri çağdaş bilimsel paradigmalar bağlamında yorumlar. Bireysel ilişkilerde ve bilimsel araştırmalarda objektif davranır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dinsel gruplar arası ilişkileri bireysel ve grup düzeyinde açıklamak. Her dini grubun kendi din anlayışını ürettiğini fark etmek. Bireysel ilişkilerde ve bilimsel araştırmalarda objektif davranmayı öğrenmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Grup, iç grup, dış grup, alt grup, üst grup, din, dindarlık, dini hayatın boyutları, dinsel etnosantrizm, dinsel dogmatizm, dinsel fanatizm, dinsel gruplar arası ilişkiler, ön yargılar, stereotipler, ayrımcılık, teorik yaklaşımlar, çözüm önerileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Grup, Din ve Dinsel Grup Kavramları
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
Grupların Oluşumu İlgili Kuramlar 1
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
Grupların Oluşumu İlgili Kuramlar 2 |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Bir Dini Grubun Oluşum Süreci |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
İç ve Dış Dinsel Gruplar Arası İlişkilerin Doğası
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Dinsel Etnosantrizm, Dinsel Partikülarizm ve Grubun Üstünlüğüne İnanma
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Dinsel Dogmatizm |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
8 |
Arasınav
|
İlgili Kaynakları Gözden Geçirme |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Dinsel Gruplar Arası Çatışmaların Ortaya Çıkması
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
Dinsel Kimlikler: Ayrışma ve Bütünleşme |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
Dini Kimlik Algısı: Biz ve Onlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
Farklı Dinler, Mezhepler, Tarikatlar Arası Kalıp Yargıların ve Önyargıların Oluşması ve Gelişmesi 1 |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Farklı Dinler, Mezhepler, Tarikatlar Arası Kalıp Yargıların ve Önyargıların Oluşması ve Gelişmesi 2
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
Sosyokültürel Yapının, Bireyin ve Grubun Din Anlayışlarına Etkisi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
15 |
Gruplar arası Ön Yargılar Yok Edilebilir mi?
Hoşgörü Kültürünün Oluşması Mümkün mü? |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
İlgili Kaynakları Gözden Geçirme |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Vanbeselaere, N. (1999) Gruplar arası davranışın sosyal psikolojik analizi: Bireyci bir yaklaşımdan sosyal kimlik yaklaşımına. S. A. Arkonaç (Ed), Gruplar Arası ilişkiler ve Sosyal Kimlik Teorisi içinde (ss. 1-38), İstanbul: Alfa Basım-Yayım
Bilgin, N. (1996). İnsan İlişkileri ve Kimlik. İstanbul: Sistem Yayıncılık
Arkonaç, S. A. (1999a). Çapraz kategorizasyon ve gruplar arası ayırd edicilik. S. A. Arkonaç (Ed), Gruplar Arası İlişkiler ve Sosyal Kimlik Teorisi içinde (ss. 115-146), İstanbul: Alfa Basım-Yayım Dağıtım.
Arkonaç, S. A. (1993). Grup İlişkileri. İstanbul: Alfa Basım-Yayım Dağıtım.
Holm, H. G. (2004). Din psikolojisine giriş (Çev. A. Bahadır). İstanbul: İnsan Yayınları.
Allport, G. W. (2004). Birey ve dini (Çev. B. Sambur). Ankara: Elis Yayınları
Şerif, M. & Şerif, C. W. (1996). Sosyal Psikolojiye Giriş I-II, (Çev., M. Atakoy & A. Yavuz), İstanbul: Sosyal Yayınları
Yapıcı A. & Albayrak, K. (2002). Ötekini algılama bağlamında dini gruplar arası ilişkiler. Dini Araştırmalar 5 (14), 35-59
Yapıcı, A. (2004). Din-kimlik ve ön yargı: Biz ve onlar. Adana: Karahan Kitabevi.
Paker, O. (1999). Çapraz kategorizasyon modellerinin metodolojik sonuçları üzerine. S. A. Arkonaç (Ed.), Gruplar Arası İlişkiler ve Sosyal Kimlik Teorisi içinde (ss. 147-168), İstanbul: Alfa Basım-Yayım
Hortaçsu, N. (1998). Grup İçi ve Gruplar Arası Süreçler. Ankara: İmge Kitabevi.
Harlak, H. (2000). Önyargılar: Psikososyal Bir İnceleme. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Vanbeselaere, N. (1999). Gruplar arası ilişkilerde basit ve çapraz kategorizasyonun etkisi. S. A. Arkonaç (Ed), Gruplar Arası İlişkiler ve Sosyal Kimlik Teorisi içinde (ss. 73-114), İstanbul: Alfa Basım-Yayım
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Bumke, P. J. (1997). Dersim’deki Kızılbaş Kürtler: Marjinalite (Aykırılaşma) ve Rafizilik. (Çev., İ. C. Erseven), Aynayı Tuttum Yüzüme Ali Göründü Gözüme: Yabancı Araştırmacılar Gözüyle Alevilik içinde (ss. 120-140), İstanbul: Ant Yayınları
Ayata, A. G. (1997). Kentsel Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve etnik kimlik: Alevîler ve soydaşları örneği. Nuri Bilgin (Yay. Haz.), Cumhuriyet Demokrasi ve Kimlik içinde (ss. 197-205), İstanbul: Bağlam Yayınları
Alkan, T. (1983). Saldırganlık Önyargı ve Yabancı Düşmanlığı. İstanbul: Hil Yayınları.
Aktaş, A. M. (1997). Grup Süreci ve Grup Dinamikleri. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Bozkurt, F. (1993). Alevîliğin Toplumsal Boyutları. İstanbul: Tekin Yayınevi.
Troll, C. (1998). Hristiyanlık ve İslamdaki dinler arası diyaloga kapalı düşünce tutumlar ve bunları aşmanın yolları: Bir Müslüman Hıristiyan seminerindeki tartışmalar için bazı düşünceler. Kültürler Arası Diyalog Sempozyumu içinde (ss. 147-157), İstanbul. İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Yayınları.
Günay Ü. (1998). Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan Yayınları
Spohn, M. (1996). Her Şey Türk İşi: Almanların Türkler Hakkında 500 Yıllık (Ön)Yargıları. (Çev., L. Serdaroğlu), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Meşe, G. (1997). Yaşam stilleri ve kolektif kimlik. Nuri Bilgin (Yay. Haz.), Cumhuriyet Demokrasi ve Kimlik içinde (ss. 431-438), İstanbul: Bağlam Yayınları.
Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Basım-Yayım.
Engin, İ. (1999). Alevilerin kendi görüntüsünü algılayışı ve Alevi imajına yönelik bakış açıları. Türkiye’de Aleviler Bektaşiler Nusayriler içinde (ss. 275-302), İstanbul: İSAV Yayınları.
Çamuroğlu, R. (1994). Günümüz Aleviliğinin Sorunları. İstanbul: Ant Yayınları.
Dumont, P. (1997). Günümüz Türkiye’sinde Alevîliğe Bakış. (Çev., İ. C. Erseven), Aynayı Tuttum Yüzüme Ali Göründü Gözüme: Yabancı Araştırmacılar Gözüyle Alevîlik, içinde (ss. 142-161), İstanbul: Ant Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
5 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
2 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
3 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
3 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|