Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Psikolojik Açıdan Din ve Dindarlık

Dersin Kodu : FDB 734

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK
Doç.Dr. ASIM YAPICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sosyal psikolojik bakış açısını kavrar
Din psikolojisinin araştırdığı konular ve araştırma yöntemleri bilir
Bireysel dindarlığın sosyo-psikolojik kaynaklarını bilir
Dinsel yaşayışın farklı boyutlarının farkına varır, dini hayatı buna göre değerlendirir
Dindarlığın sosyokültürel kaynakları bilir
Dinsel tutumların ve davranışların oluşum sürecini bilir
Dinin bireysel ve sosyal hayatı etkilediğini bilir
Dinin çok boyutlu bir olgu olduğunun farkına varır
Din ve dindarlık konularında bilimsel düşünebilme yeteneği kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, din ve dindarlık olgusunu sosyal psikolojik perspektiften değerlendirebilmektir.

Dersin İçeriği : Din ve dindarlık olgusunun tanımlanması. Psikolojik ve sosyal psikolojik bakışın farklılığı. Dindarlığı etkileyen bireysel kaynaklar. Dindarlığı etkileyen sosyal ve sosyal psikolojik kaynaklar. Popüler dindarlık formları Din ve dindarlığın bireysel hayata etkileri Din ve dindarlığın sosyal hayata etkileri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sosyal psikoloji, Psikoloji ve Sosyoloji Arasındaki İlişkiler Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
2 Bireysel Dindarlığın Sosyo-Psikolojik Kaynakları Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
3 Dindarlığın Sosyokültürel Kaynakları Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
4 Dindarlığın Gündelik Hayata Yansıması Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
5 Dinsel Yaşayışın Boyutları Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
6 Geleneksel Halk Dindarlığı Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
7 Arasınav İlgili Kaynakları Gözden Geçirme Yazılı Sınav
8 Grup Yapısı İçinde Gelişen Dindarlık Formları Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
9 Liberal, Muhafazakâr, Dogmatik ve Fanatik Dindarlık Tipleri Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
10 Dinsel Tutumların Oluşum Süreci ve Bunların Davranışa Dönüşmesi Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
11 Dini Otorite Tiplerinin Bireysel ve Kültürel Dindarlık Biçimlerine Etkisi Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
12 Dindarlığın Bireysel ve Sosyal hayata Etkileri Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
13 Dindarlık- Ahlak ve Değerler Dindarlık Sosyalleşme Dindarlık- Uyum ve İtaat Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
14 Dindarlık ve Yardım Etme Davranışı Dindarlık- Suç ve Suçluluk Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
15 Dindarlık ve Gruplar Arası Ön Yargı Dindarlık ve Gruplar Arası Ayrımcılık Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
16/17 Final Sınavı İlgili Kaynakları Gözden Geçirme Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Peker, H. (1993). Din Psikolojisi. Samsun: Sönmez Matbaa ve Yayınevi.
 Yapıcı, A. (2004). Din-kimlik ve ön yargı: Biz ve onlar. Adana: Karahan Kitabevi.
 Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Basım-Yayım.
 Yapıcı, A. (2002). Dini yaşayışın farklı görüntüleri ve dogmatik dindarlık. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (2), 75-116;
 Hökelekli, H. (1993). Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları
 Yapıcı, A. (2007). Ruh sağlığı ve din: Psiko-sosyal uyum ve dindarlık. Adana: Karahan yayınları.
 Kayıklık, H. (2011). Din psikolojisi: Bireysel dindarlık üzerine. Adana: Karahan Yayınları
Diğer Kaynaklar  Yaparel, R. (1987b). Dinin tarifi mümkün mü? Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat FakültesiDergisi IV, 403-414.
 Arkonaç, S. A. (1998). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Alfa Basım-Yayım Dağıtım.
 Mardin, Ş. (1995). Din ve İdeoloji. İstanbul: İletişim Yayınları.
 Şerif, M. & Şerif, C. W. (1996). Sosyal Psikolojiye Giriş I-II, (Çev., M. Atakoy & A. Yavuz), İstanbul: Sosyal Yayınları.
 Yapıcı, A. (2006a). Algısal açıdan Müslüman kimliği ve dindarlık. Ü. Günay & C. Çelik (Ed.), Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi içinde (ss. 206-258), Adana: Karahan Yayınları.
 Beit-Hallahmi, B. & Argyle, M. (1997). The psychology of religious behavoir, belief and experience. London & New York: Routledge.
 Yapıcı, A. & Zengin, Z. S. (2003). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin dinin etkisini hissetme düzeyleriyle psiko-sosyal uyumları arasındaki ilişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3 (2), 65-127
 Argyle, M. & Beit-Hallahmi, B. (1975). The social psychology of religion. London & Boston: Routledge & Kegan Paul
 Batson, D. C. & Ventis, L. W. (1982). The religious experience: A social-psychological perspective. Oxford: Oxford University Presses.
 Kağıtçıbaşı, Ç. (1972). Sosyal değişmenin psikolojik boyutları: İzmir lise öğrencileri üzerinde bir inceleme. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 2
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 3
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 2
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 5
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6