|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Psikolojik Açıdan Din ve Dindarlık |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 734 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK Doç.Dr. ASIM YAPICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal psikolojik bakış açısını kavrar Din psikolojisinin araştırdığı konular ve araştırma yöntemleri bilir Bireysel dindarlığın sosyo-psikolojik kaynaklarını bilir Dinsel yaşayışın farklı boyutlarının farkına varır, dini hayatı buna göre değerlendirir Dindarlığın sosyokültürel kaynakları bilir Dinsel tutumların ve davranışların oluşum sürecini bilir Dinin bireysel ve sosyal hayatı etkilediğini bilir Dinin çok boyutlu bir olgu olduğunun farkına varır Din ve dindarlık konularında bilimsel düşünebilme yeteneği kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, din ve dindarlık olgusunu sosyal psikolojik perspektiften değerlendirebilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Din ve dindarlık olgusunun tanımlanması.
Psikolojik ve sosyal psikolojik bakışın farklılığı.
Dindarlığı etkileyen bireysel kaynaklar.
Dindarlığı etkileyen sosyal ve sosyal psikolojik kaynaklar.
Popüler dindarlık formları
Din ve dindarlığın bireysel hayata etkileri
Din ve dindarlığın sosyal hayata etkileri
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal psikoloji, Psikoloji ve Sosyoloji Arasındaki İlişkiler
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
Bireysel Dindarlığın Sosyo-Psikolojik Kaynakları
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
Dindarlığın Sosyokültürel Kaynakları |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Dindarlığın Gündelik Hayata Yansıması |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
Dinsel Yaşayışın Boyutları
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Geleneksel Halk Dindarlığı
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Arasınav
|
İlgili Kaynakları Gözden Geçirme |
Yazılı Sınav |
|
8 |
Grup Yapısı İçinde Gelişen Dindarlık Formları
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
9 |
Liberal, Muhafazakâr, Dogmatik ve Fanatik Dindarlık Tipleri
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
Dinsel Tutumların Oluşum Süreci ve Bunların Davranışa Dönüşmesi
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
Dini Otorite Tiplerinin Bireysel ve Kültürel Dindarlık Biçimlerine Etkisi
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
Dindarlığın Bireysel ve Sosyal hayata Etkileri
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Dindarlık- Ahlak ve Değerler
Dindarlık Sosyalleşme
Dindarlık- Uyum ve İtaat |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
Dindarlık ve Yardım Etme Davranışı
Dindarlık- Suç ve Suçluluk |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
15 |
Dindarlık ve Gruplar Arası Ön Yargı
Dindarlık ve Gruplar Arası Ayrımcılık |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
İlgili Kaynakları Gözden Geçirme |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Peker, H. (1993). Din Psikolojisi. Samsun: Sönmez Matbaa ve Yayınevi.
Yapıcı, A. (2004). Din-kimlik ve ön yargı: Biz ve onlar. Adana: Karahan Kitabevi.
Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Basım-Yayım.
Yapıcı, A. (2002). Dini yaşayışın farklı görüntüleri ve dogmatik dindarlık. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (2), 75-116;
Hökelekli, H. (1993). Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları
Yapıcı, A. (2007). Ruh sağlığı ve din: Psiko-sosyal uyum ve dindarlık. Adana: Karahan yayınları.
Kayıklık, H. (2011). Din psikolojisi: Bireysel dindarlık üzerine. Adana: Karahan Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yaparel, R. (1987b). Dinin tarifi mümkün mü? Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat FakültesiDergisi IV, 403-414.
Arkonaç, S. A. (1998). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Alfa Basım-Yayım Dağıtım.
Mardin, Ş. (1995). Din ve İdeoloji. İstanbul: İletişim Yayınları.
Şerif, M. & Şerif, C. W. (1996). Sosyal Psikolojiye Giriş I-II, (Çev., M. Atakoy & A. Yavuz), İstanbul: Sosyal Yayınları.
Yapıcı, A. (2006a). Algısal açıdan Müslüman kimliği ve dindarlık. Ü. Günay & C. Çelik (Ed.), Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi içinde (ss. 206-258), Adana: Karahan Yayınları.
Beit-Hallahmi, B. & Argyle, M. (1997). The psychology of religious behavoir, belief and experience. London & New York: Routledge.
Yapıcı, A. & Zengin, Z. S. (2003). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin dinin etkisini hissetme düzeyleriyle psiko-sosyal uyumları arasındaki ilişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3 (2), 65-127
Argyle, M. & Beit-Hallahmi, B. (1975). The social psychology of religion. London & Boston: Routledge & Kegan Paul
Batson, D. C. & Ventis, L. W. (1982). The religious experience: A social-psychological perspective. Oxford: Oxford University Presses.
Kağıtçıbaşı, Ç. (1972). Sosyal değişmenin psikolojik boyutları: İzmir lise öğrencileri üzerinde bir inceleme. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
3 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
2 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
3 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
2 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
3 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|