Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yetişkinlik ve Yaşlılık Dönemi Dindarlığı

Dersin Kodu : FDB 732

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gelişim Psikolojisini tanıyacak.
Yetişkinlik dönemi dindarlığının ayrıcı özelliklerini açıklayabilecek.
Yetişkinlik dönemi dini hayatının temel etkenlerini listeleyebilecek
Farklı dindarlık görüntülerini tanıyabilecek,
Yaşlılık dönemi ve bu döneme ait dinsel yaşayışın ayırıcı özelliklerini açıklayabilecek.
Yaşlılık dönemi dini hayatındaki temel etkenleri listeleyebilecek
Yaşlılık döneminde görülen farkIı dinsel yaşayış görüntülerini tanımlayabilecek,
Dinsel yaşayışın yoğunluk kazanmasında fiziksel yaşlılığın etkilerini açıklayabilecek.
Yaşlılık ve ölüm düşüncesi ile dindarlık arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, yetişkinlik ve yaşlılık döneminde ortaya çıkan bireysel dinsel yaşayışın çeşitli boyut ve türleri içinde anlaşılmasıdır.

Dersin İçeriği : Yetişkinlik ve yaşlılık döneminin gelişimsel özelliklerini, dinî hayatını, ayırıcı özelliklerini, bu dönemlerdeki ölüm düşüncesi ve dindarlık arasındaki ilişkiyi kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gelişim Psikolojisine Giriş İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Gelişim Psikolojisine Panoramik Bir Bakış İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yetişkinlik Dönemi Özellikleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yaşlılık Dönemi Özellikleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yetişkinlik Dönemi Dini Hayatı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yetişkinlik Dönemi Dini Hayatının Ayırıcı Özellikleri İlgili Kaynakları Okumaİlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yetişkinlik Dönemi Dinsel Yaşayışında Temel Etkenler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
9 Yaşlılık Dönemi Dini Hayatı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yaşlılık Dönemi Dinsel Yaşayışının Ayırıcı Özellikleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yaşlılık Dönemi Dini Hayatındaki Temel Etkenler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yaşlılık Döneminde FarkIı Dinsel Yaşayış Görüntüleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Fiziksel Yaşlılığın Dinsel Yaşayışın Yoğunluğuna Etkileri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ölüm Düşüncesi ve Dindarlık İlişkisi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
16/17 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kayıklık, H. (2003), Orta Yaş ve Yaşlıkta Dinsel Eğilimler, Adana: Baki Yayınları.
 Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
  Koenig, H. G. (1994). Aging and God. Binghamton, NY: Haworth Press.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 4
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 4
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 24 48
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6