Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kişilik ve Dinsel İnanış

Dersin Kodu : FDB 730

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kişiliğin tanımını yapabilecek,
2) Kişilik kuramlarını açıklayabilecek,
Allport, Maslow, Jung, Freud’un kişilik ve dinsel kişilikle ilgili görüşlerini sıralayabilecek,
Kişilikle dinsel yaşayış arasındaki ilişkileri tanımlayabilecek,
Dinsel yaşayışların sınıflandırılmasını yapabilecek,
Dinsel tipoloji çalışmalarını ve sonuçlarını değerlendirebilecek,
Bireysel dindarlık modellerini tanımlayabilecek,
Deskriptif modeller ve gelişimsel modelleri ayırt edebilecek.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, bireysel dini yaşayışın ortaya çıkmasında kişilik faktörünün rolünü ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği : Kişiliğin tanımlanması, kişilik kuramları, kişilik tipleri, Freud, Jung, Maslow ve Allport gibi psikologların kişilik ve dindar kişilik hakkındaki görüşleri, bireysel, deskriptif ve gelişimsel dindarlık modelleri ve dinî tipoloji çalışmaları gibi konuları kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kişiliğin Tanımlanması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kişilik Kuramları İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kişilik Tipleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Allport ve Maslow’un Kişilik ve Dinsel Kişilikle İlgili Görüşleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Jung ve Freud’un Kişilik ve Dinsel Kişilikle İlgili Görüşleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kişilik İle Dinsel Yaşayış Arasındaki İlişkiler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kişilik ve Dinsel Yaşayışların Sınıflandırılması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
9 Bireysel Dindarlığın Oluşumunda Kişiliğin ve Diğer Etmenlerin Rölü İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bireysel Dindarlık Modelleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Deskriptif Dindarlık Modelleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Gelişimsel Dindarlık Modelleri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dinsel Tipoloji Çalışmaları İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dinsel Tipoloji Çalışmalarının Değerlendirilmesi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
16/17 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Spranger, E. (2001), İnsan Tipleri: Bir Kişilik Psikolojisi, (Çev. A. Aydoğan). İstanbul: İz Yayıncılık.
 Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi: Adana: Karahan Kitabevi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 3
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 4
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 4
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 3
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 22 44
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6