|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kişilik ve Dinsel İnanış |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 730 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kişiliğin tanımını yapabilecek, 2) Kişilik kuramlarını açıklayabilecek, Allport, Maslow, Jung, Freud’un kişilik ve dinsel kişilikle ilgili görüşlerini sıralayabilecek, Kişilikle dinsel yaşayış arasındaki ilişkileri tanımlayabilecek, Dinsel yaşayışların sınıflandırılmasını yapabilecek, Dinsel tipoloji çalışmalarını ve sonuçlarını değerlendirebilecek, Bireysel dindarlık modellerini tanımlayabilecek, Deskriptif modeller ve gelişimsel modelleri ayırt edebilecek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, bireysel dini yaşayışın ortaya çıkmasında kişilik faktörünün rolünü ortaya koymaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kişiliğin tanımlanması, kişilik kuramları, kişilik tipleri, Freud, Jung, Maslow ve Allport gibi psikologların kişilik ve dindar kişilik hakkındaki görüşleri, bireysel, deskriptif ve gelişimsel dindarlık modelleri ve dinî tipoloji çalışmaları gibi konuları kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kişiliğin Tanımlanması
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Kişilik Kuramları
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Kişilik Tipleri
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Allport ve Maslow’un Kişilik ve Dinsel Kişilikle İlgili Görüşleri
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Jung ve Freud’un Kişilik ve Dinsel Kişilikle İlgili Görüşleri
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Kişilik İle Dinsel Yaşayış Arasındaki İlişkiler
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Kişilik ve Dinsel Yaşayışların Sınıflandırılması
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
9 |
Bireysel Dindarlığın Oluşumunda Kişiliğin ve Diğer Etmenlerin Rölü
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Bireysel Dindarlık Modelleri
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Deskriptif Dindarlık Modelleri
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Gelişimsel Dindarlık Modelleri
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Dinsel Tipoloji Çalışmaları
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Dinsel Tipoloji Çalışmalarının Değerlendirilmesi
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Spranger, E. (2001), İnsan Tipleri: Bir Kişilik Psikolojisi, (Çev. A. Aydoğan). İstanbul: İz Yayıncılık.
Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi: Adana: Karahan Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
3 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
3 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
3 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
22 |
44 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|