|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlk Dönemlerde İslam Eğitimi Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 763 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kur´an ve hz. peygamber´in uygulamalarından hareketle İslam´ın eğitime bakışını değerlendirir. Hz. Peygamber dönemi eğitim kurumları ve özelliklerini açıklar. İslamın yayılması ile diğer kültürlerle karşılaşmasının sonuçlarını çözümler. İslam dünyasındaki eğitimcilerin görüşlerini karşılaştırır. İslam dünyasında örgün eğitime geçişi hazırlayan unsurları değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlk dönemlerden başlayarak H. V. asra kadar İslam coğrafyasındaki din eğitimi sürecini incelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kaynaklarından hareketle İslam’ın eğitim-insan ilişkisine bakışı, İslami anlamda bilginin türü ve değeri, H. V. asra kadar İslam dünyasında eğitim kurumları ve faaliyetleri, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kur´an ve hadislerde eğitim anlayışı |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Hz. Peygamber döneminde eğitim uygulamaları |
Ahmet Çelebi: İslamda Eğitim-Öğretim Tarihi, Damla Yay., İstanbul 1983. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Hz. Peygamber döneminde eğitim uygulamaları: Evler, mescit, suffa |
Gözütok, Şakir: İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi, Fecr Yay., Ankara 2002. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Emevi ve Abbasiler döneminde İslam´ın yayılması sürecinde eğitim |
Makdisi, George: Ortaçağ´da Yüksek Öğretim, Gelenek Yay., İstanbul 2004. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Diğer kültürlerle karşılaşmalar: Tercüme çalışmaları, Beytü´l-Hikme |
Makdisi, George: Ortaçağ´da Yüksek Öğretim, Gelenek Yay., İstanbul 2004. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Eğitim konuları: Din İlimleri ve diğer ilimlere ayrılan yer |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Batı dünyasındaki bilimsel çalışmalarla karşılaştırma |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Vize sınavı |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974; Gözütok, Şakir: İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi, Fecr Yay., Ankara 2002. |
Yazılı sınav |
|
9 |
İslam dünyasında bilim-din-siyaset ilişkileri |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Ünlü İslam eğitimcileri : Kabisi |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Ünlü İslam eğitimcileri : İbn Haldun |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Ünlü İslam eğitimcileri : Zernuci |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Ünlü İslam eğitimcileri: İbn Cemaa |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Ünlü İslam eğitimcileri: İbn Sahnun |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Örgün eğitime geçişi hazırlayan nedenler |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974. |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974; Gözütok, Şakir: İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi, Fecr Yay., Ankara 2002; Ahmet Çelebi: İslamda Eğitim-Öğretim Tarihi, Damla Yay., İstanbul 1983. |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gözütok, Şakir: İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi, Fecr Yay., Ankara 2002.
Ahmet Çelebi: İslamda Eğitim-Öğretim Tarihi, Damla Yay., İstanbul 1983.
Bayraktar, M. Faruk: İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, MÜİF Vakfı Yay., İstanbul 1989.
El-Kayrevani: İslam’da Öğretmen ve Öğrenci Münasebetlerine Dair Geniş Risale, Çev: Süleyman Ateş, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul 1995.
İbn-i Cemaa: İslam Geleneğinde Öğretmen-Öğrenci, Marifet Yay., İstanbul 1998.
Makdisi, George: Ortaçağ´da Yüksek Öğretim, Gelenek Yay., İstanbul 2004.
Dağ, Mehmet/Öymen H. Raşid: İslam Eğitim Tarihi, MEB Yay., Ankara 1974.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
4 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
3 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
3 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
6 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|