Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Karşılaştırmalı Dinler Tarihi

Dersin Kodu : FDB 741

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Küresel dünyada dinlerin işlevi ve önemi
Dinlerin ortak yanları ve farklılıkları
Dinler ve güncel meseleler karşısındaki konumları
Din, politika, ekonomi, kadına bakış ve değişim
Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihî gelişimini ve metodolojisini kavrar.
Karşılaştırmalı dinler tarihindeki öncü şahısları, bunların alana katkılarını ve yaklaşımlarını özümser.
Başka dinî gelenekleri öğrendiği için, toplumsal ve bilimsel meselelere daha bütünlükçü ve objektif yaklaşabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tanrı, vahiy, kutsal kitap, ahiret, çevre ve kadın anlayışı gibi ana konuları farklı dinlerde karşılaştırmalı olarak göstererek dinin anlamı ve fonksiyonu hakkında daha güvenilir bilgiler elde etmek ve böylece dini toplum içinde ve toplumlar arasında barışa katkı yapan bir etken olarak algılamak.

Dersin İçeriği : Dinlerde (Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam; Hinduizm, Budizm, Cayanizm) tanrı, kutsal kitap, peygamberlik ve ahlak gibi inanışlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bağımsız bir disiplin olarak dinler tarihinin ortaya çıkışı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Bilimsel bir disiplin olarak karşılaştırmalı dinler tarihi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Karşılaştırmalı metot ve hermönetik Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve yorum
4 Karşılaştırmalı metodun uygulanışı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve yorum
5 Doğuda ve İslam dünyasında karşılaştırmalı dinler tarihi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve yorum
6 Batıda karşılaştırmalı dinler tarihi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve yorum
7 Tanrı, elçi, kitap, melek vb. konularda karşılaştırmalar Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve yorum
8 Arasınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav
9 Yahudiliğin diğer dinlerle karşılaştırılması Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Tartışma, yorum ve karşılaştırma
10 Hıristiyanlık ve diğer dinler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Tartışma, yorum ve karşılaştırma
11 İslamiyet ve diğer dinler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Tartışma, yorum ve karşılaştırma
12 Budizm ve diğer dinler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Tartışma, yorum ve karşılaştırma
13 Hinduizm ve diğer dinler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Tartışma, yorum ve karşılaştırma
14 Modern dünyanın sorunları ve dinlerin yanıtları Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Tartışma, yorum ve karşılaştırma
15 Genel sonuç ve değerlendirme Bütün Konuların Genel Bir Tekrarı Tartışma ve Beyin Fırtınası
16/17 Final sınavı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  G. T. Bettany, Dünya Dinleri, Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Joachim Wach, Dinler Tarihi, Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi
  Inc. BarCharts - Comparative Religions (Quickstudy: Academic); QuickStudy; Chrt edition (March 3, 2003)
 Huston Smith - The World´s Religions (Plus); HarperOne; 50 Anv edition (May 12, 2009)
  John Bowker - World Religions: The Great Faiths Explored & Explained; DK ADULT; Reprint edition (February 20, 2006)
 Frank Byron Jevons - An Introduction to the Study of Comparative Religion (Classic Reprint); Forgotten Books (April 27, 2013)
  Karen Armstrong, Tanrının Tarihi, Ayraç Yayınevi, Ankara 1998. J. Runzo - N. M. Martin, Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı, İstanbul: Say Yayınları, 2002. Mehmet Paçacı,Kutsal Kitaplarda Ölüm ve Ötesi, Ankara Okulu Yayınları. Albrecht Noth, Müslümanlıkta ve Hıristiyanlıkta Kutsal Savaş ve Mücadele, İstanbul: Özne Yayınları, 1999. Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, Bursa: Düşünce Kitabevi Yayınları, 2011.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 5
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 4
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 5
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 4
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 157
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.28
Dersin AKTS Kredisi: 6