|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinler Tarihine Genel Bakış |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 739 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Karşılaştırmalı dinler tarihinin tarihî gelişimini ve metodolojisini kavrar. Karşılaştırmalı dinler tarihindeki öncü şahısları, bunların alana katkılarını ve yaklaşımlarını özümser. Dinlerde benzer, farklı ve aynı olan özellikleri karşılaştırır. Dinlerin inanç ve uygulamalarını teorik, pratik ve toplumsal şeklinde sınıflandırır. Dinlerin ortak ahlâkî ilkelerinden hareketle, dinin toplumda birleştirici ve barışı tesis edici yönünü kavrar. Başka dinî gelenekleri öğrendiği için, toplumsal ve bilimsel meselelere daha bütünlükçü ve objektif yaklaşabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tanrı, vahiy, kutsal kitap, ahiret, çevre ve kadın anlayışı gibi ana konuları farklı dinlerde karşılaştırmalı olarak göstererek dinin anlamı ve fonksiyonu hakkında daha güvenilir bilgiler elde etmek ve böylece dini toplum içinde ve toplumlar arasında barışa katkı yapan bir etken olarak algılamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dinlerde (Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam; Hinduizm, Budizm, Cayanizm) tanrı, kutsal kitap, peygamberlik ve ahlak gibi inanışlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din ve tarih kavramlarının tanımı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Dinin kaynağı hakkındaki tartışmalar ve yazısız halk dinleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Dinler tarihinin önemi ve diğer yakın bilim dalları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Milli dinler; uzakdoğu ve hint dinleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Yakındoğu dinleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Geleneksel Türk dini |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Eski avrupa ve Amerika dinleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Geçmişte ve günümüzde Yahudilik |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Geçmişte ve günümüzde Hıristiyanlık |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Hıristiyanlık ve mezhepleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
İslamiyet ve günümüz İslam dünyası |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Yeni dini akımlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Dinlerarası diyalog ve misyonerlik faaliyetleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme ve sonuç |
Bütün Konuların Genel Tekrarı |
Beyin Fırtınası, Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Abdurrahman Küçük-Günay Tümer, Dinler Tarihi, Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş, Annemarie Schimmel, Dinler Tarihine Giriş, Moojen Momen, The Phenomenon of Religion, Yaşayan Dünya Dinleri.
Warren Matthews - World Religions; Cengage Learning; 6 edition (December 22, 2008)
Allan Menzies - History of Religion: A Sketch of Primitive Religious Beliefs and Practices, and of the Origin and Character of the Great Systems; Adamant Media Corporation (November 30, 2005).
Karen Armstrong - A History of God: The 4,000-Year Quest of Judaism, Christianity and Islam; Ballantine Books (August 9, 1994).
John Bowker - World Religions: The Great Faiths Explored & Explained; DK ADULT; Reprint edition (February 20, 2006).
William Hopper - The Heathen´s Guide to World Religions: A Secular History of the One True Faiths; Eris Publications; Revised edition (February 15, 2011)
Eric J. Sharpe - Comparative Religion; Bristol Classical Press; 0002-New edition (August 11, 1994).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
4 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
5 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
5 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
5 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
5 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 156 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|