Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Psikolojisinin Temel Sorunları

Dersin Kodu : FDB 733

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersin sonunda öğrenci psikoloji ve din psikolojisinin temel problem alanlarını tanımlayabilecek,
Dinin psikolojik açıdan açıklamasını yapabilecek,
Dinin geleneksel çerçeve içinde oluşumu ve yaşanışını analiz edebilecek,
Bilimsel ve psikolojik yöntemleri tahlil edebilecek,
Din Psikolojisinin kaynakları ve bunların kullanımı hakkında fikir sahibi olacak,
Psikolojik bir çerçeve içinde dinin bilimsel olarak araştırılmasının imkanını tartışabilecek,
Dindarlığı besleyen kaynakları açıklayabilecek,
Dindarlığın ölçülmesi ile ilgili görüş ve tartışmaları analiz edebilecektir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, öğrencinin din psikolojisinin temel konu ve sorunlarını tanımlayabilmesidir.

Dersin İçeriği : Din Psikolojisinin tanımlanması, Modern Psikoloji içerisindeki yeri, din ve dindarlığın gelenek içerisinde oluşumu, bilimsel ve psikolojik metodların tahlil edilmesi, Din Psikolojisi alanında kaynak kullanımı, dindarlığın ölçülmesi ve sınıflandırılması gibi konuları kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din Psikolojisinin Tanımlanması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Din Psikolojisinin Modern Psikoloji İçindeki Yeri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dinin Psikolojik Açıdan Açıklanması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dinin Gelenekte Oluşumu İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Geleneksel Dindarlığın Gelişimi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilimsel ve Psikolojik Yöntemlerin Tahlil Edilmesi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Din Psiklojisinde Kaynak Kullanımı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili Kaynakları Gözden Geçirme Yazılı ve Sözlü Sınav
9 Bilimsel İncelemenin Konusu Olarak Din İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dindarlığı Besleyen Kaynaklar İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Din ve Dindarlık İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dindarlığın Ölçülmesi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dindarlığın Sınıflandırılması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dindarlığın Boyutları Hakkında Genel Bilgiler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili Kaynakları Gözden Geçirme Yazılı ve Sözlü Sınav
16/17 Final Sınavı İlgili Kaynakları Gözden Geçirme Yazılı ve Sözlü Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kayıklık, H.(2011), Din Psikolojsi, Adana: Karahan Kitabevi;
 Hökelekli, H. (1993),Din Psikolojisi, TDVY; Peker, H. (2000), Din Psikolojisi, Samsun: Aksiseda Mat.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 2
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 4
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 5
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 5
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 3
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 20 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 149
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.96
Dersin AKTS Kredisi: 6