|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 731 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Psikoloji biliminin ortaya çıkış sürecini ve bu dönemin özelliklerini tahlil etme. Din Psikolojisi kavramının ortaya çıkışını açıklama. Din Psikolojisinin Din ve Genel Psikoloji içindeki yerini kavrama. Din Psikolojisinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkmasını sağlayan etkenleri açıklayabilme. Avrupa ve Amerika´da yapılan ilk dönem çalışmalar hakkında bilgi sahibi olma. Değişen bilimsel koşulların din psikolojisine olan etkisini tahlil edebilme. Din Psikolojisinin Türkiye´deki tarihsel seyrini analiz edebilme. Tarihsel süreç içinde alana hakim olan psikoloji akımlarını ayırt edebilme. Din psikolojisi alanında önemli çalışmalar yapmış olan psikologları listeleme. 10) Tarihsel süreci değerlendirerek din psikolojisinin geleceğini yordayabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencinin din psikolojisinin ortaya çıkışı, bilimsel bir displin olarak bğımsız hale gelişi, gelişimi ve günümüzdeki durumunu kavrayacak seviyeye gelmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Psikoloji tarihi çalışmaları, Modern Psikolojinin gelişimi, Din Psikolojisinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı, Avrupa ve Amerika´daki gelişmeler, alanda yapılan ilk çalışmalar, Din Psikolojisi çalışmalarıyla tanınan ilk psikologlar, Türkiye´de Din Psikolojisi ve onun tarihi seyri gibi konuları kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Psikoloji Tarihi Çalışmaları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Modern Psikolojinin Gelişimi |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Din Psikolojisinin Din ve Genel Psikoloji İçindeki Yeri |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Din Psikolojisinin Bir Bilim Dalı Olarak Ortaya Çıkmasını Sağlayan Etkenler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Avrupa´daki İlk Gelişmeler ve Din Psikolojisi Adının Ortaya Çıkışı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Alanda Yapılan İlk Çalışmalar |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Tarihsel Süreç İçinde Alanda Kullanılan Yöntemler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
9 |
Avrupa ve Amerika´da Din Psikolojisi Çalışmalarının Başlaması |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Din Psikolojisi Çalışmalarıyla Tanınan İlk Psikologlar |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Türkiye´nin Din Psikolojisiyle Tanışması |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Alanın Türkiye´de Tarihi Seyri |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Türkiye´de Yapılan İlk Din Psikolojisi Çalışmaları ve İlk Din Psikologları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Günümüzde Dünyada ve Türkiye´de Din Psikolojisi |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Schultz, D. P. & Schultz S. E. (2002), Modern Psikoloji Tarihi: İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
2 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
5 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
3 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
3 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
5 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
3 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
22 |
44 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|