Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi

Dersin Kodu : FDB 731

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Psikoloji biliminin ortaya çıkış sürecini ve bu dönemin özelliklerini tahlil etme.
Din Psikolojisi kavramının ortaya çıkışını açıklama.
Din Psikolojisinin Din ve Genel Psikoloji içindeki yerini kavrama.
Din Psikolojisinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkmasını sağlayan etkenleri açıklayabilme.
Avrupa ve Amerika´da yapılan ilk dönem çalışmalar hakkında bilgi sahibi olma.
Değişen bilimsel koşulların din psikolojisine olan etkisini tahlil edebilme.
Din Psikolojisinin Türkiye´deki tarihsel seyrini analiz edebilme.
Tarihsel süreç içinde alana hakim olan psikoloji akımlarını ayırt edebilme.
Din psikolojisi alanında önemli çalışmalar yapmış olan psikologları listeleme.
10) Tarihsel süreci değerlendirerek din psikolojisinin geleceğini yordayabilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, öğrencinin din psikolojisinin ortaya çıkışı, bilimsel bir displin olarak bğımsız hale gelişi, gelişimi ve günümüzdeki durumunu kavrayacak seviyeye gelmesidir.

Dersin İçeriği : Psikoloji tarihi çalışmaları, Modern Psikolojinin gelişimi, Din Psikolojisinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı, Avrupa ve Amerika´daki gelişmeler, alanda yapılan ilk çalışmalar, Din Psikolojisi çalışmalarıyla tanınan ilk psikologlar, Türkiye´de Din Psikolojisi ve onun tarihi seyri gibi konuları kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Psikoloji Tarihi Çalışmaları İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Modern Psikolojinin Gelişimi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Din Psikolojisinin Din ve Genel Psikoloji İçindeki Yeri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Din Psikolojisinin Bir Bilim Dalı Olarak Ortaya Çıkmasını Sağlayan Etkenler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Avrupa´daki İlk Gelişmeler ve Din Psikolojisi Adının Ortaya Çıkışı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Alanda Yapılan İlk Çalışmalar İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Tarihsel Süreç İçinde Alanda Kullanılan Yöntemler İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
9 Avrupa ve Amerika´da Din Psikolojisi Çalışmalarının Başlaması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Din Psikolojisi Çalışmalarıyla Tanınan İlk Psikologlar İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkiye´nin Din Psikolojisiyle Tanışması İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Alanın Türkiye´de Tarihi Seyri İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkiye´de Yapılan İlk Din Psikolojisi Çalışmaları ve İlk Din Psikologları İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Günümüzde Dünyada ve Türkiye´de Din Psikolojisi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
16/17 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve Sözlü Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Schultz, D. P. & Schultz S. E. (2002), Modern Psikoloji Tarihi: İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 2
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 5
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 3
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 5
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 22 44
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6