Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Psikolojik Akımlar Açısından Din

Dersin Kodu : FDB 721

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Modern psikoloji ve psikoloji ekollerinin tarihini tanıma.
Psikolojik akımların ortaya çıkış sürecini neden sonuç bağlamında yorumlayabilme.
Psikoloji ve psikolojik akımların diğer ilimlerle olan karşılıklı etkileşimini dini yaşayışla ilişkisi bağlamında yorumlayabilme.
Din psikolojisinin psikoloji ve din bilimleri arasında yerin belirleyebilme.
Yapısalcı psikolojik yaklaşım ile din psikolojisi ilişkisini kurabilme.
İşlevselcilik ve Davranışçılık ile din psikolojisi arasındaki ilişkiyi analiz edebilme.
Psikanaliz ve din psikolojisi ilişkisi hakkında yorum yapabilme.
Gestalt Psikolojisi ve Hümanist psikolojik yaklaşımının din psikolojisiyle ilişkisini açıklayabilme.
Bilişsel psikoloji ve din psikolojisi arasındaki bağlantıyı inceleyebilmektir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : FDB 721 Psikolojik Akımlar Açısından Din

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, öğrencinin psikoloji biliminin tarihi seyri esnasında ortaya çıkan değişik akımların dini yaşayışa nasıl yaklaştıklarını ve nasıl değerlendirdiklerini algılamalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Psikoloji Biliminin Ortaya Çıkışı ve Doğası, Psikoloji Üzerindeki Felsefi ve Fizyolojik Etkiler, yapısalcılık, işlevselcilik, uygulamalı psikoloji, davranışçılık, Gestalt, psikanaliz, hümanist ve bilişsel psikoloji gibi temel akımların din psikolojisi ile ilişkileri gibi konuları kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Psikoloji Biliminin Ortaya Çıkışı ve Doğası İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Psikoloji Üzerindeki Felsefi ve Fizyolojik Etkiler İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Temel Psikolojik Akımlar İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yapısalcılık ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İşlevselcilik ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Uygulamalı Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Davranışçılık ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
9 Davranışçılık ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Gestalt Psikolojisi ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Psikanaliz ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hümanist Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilişsel Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bilişsel Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi İlgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav
16/17 Final Sınavı İlgili kaynakları okuma Yazılı ve Sözlü Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Fuller, A. R. (1994), Psychology and Religion: Eight Points of View, London: Rowman & Littlefield; Schultz, D. P. & Schultz S. E. (2002), Modern Psikoloji Tarihi, İstanbul: Kaknüs Yayınları; Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 2
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 4
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 3
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 4
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 25 50
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 159
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.36
Dersin AKTS Kredisi: 6