|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Psikolojik Akımlar Açısından Din |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 721 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Modern psikoloji ve psikoloji ekollerinin tarihini tanıma. Psikolojik akımların ortaya çıkış sürecini neden sonuç bağlamında yorumlayabilme. Psikoloji ve psikolojik akımların diğer ilimlerle olan karşılıklı etkileşimini dini yaşayışla ilişkisi bağlamında yorumlayabilme. Din psikolojisinin psikoloji ve din bilimleri arasında yerin belirleyebilme. Yapısalcı psikolojik yaklaşım ile din psikolojisi ilişkisini kurabilme. İşlevselcilik ve Davranışçılık ile din psikolojisi arasındaki ilişkiyi analiz edebilme. Psikanaliz ve din psikolojisi ilişkisi hakkında yorum yapabilme. Gestalt Psikolojisi ve Hümanist psikolojik yaklaşımının din psikolojisiyle ilişkisini açıklayabilme. Bilişsel psikoloji ve din psikolojisi arasındaki bağlantıyı inceleyebilmektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FDB 721 Psikolojik Akımlar Açısından Din
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencinin psikoloji biliminin tarihi seyri esnasında ortaya çıkan değişik akımların dini yaşayışa nasıl yaklaştıklarını ve nasıl değerlendirdiklerini algılamalarını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Psikoloji Biliminin Ortaya Çıkışı ve Doğası, Psikoloji Üzerindeki Felsefi ve Fizyolojik Etkiler, yapısalcılık, işlevselcilik, uygulamalı psikoloji, davranışçılık, Gestalt, psikanaliz, hümanist ve bilişsel psikoloji gibi temel akımların din psikolojisi ile ilişkileri gibi konuları kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Psikoloji Biliminin Ortaya Çıkışı ve Doğası |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Psikoloji Üzerindeki Felsefi ve Fizyolojik Etkiler |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Temel Psikolojik Akımlar |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Yapısalcılık ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
İşlevselcilik ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Uygulamalı Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Davranışçılık ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
9 |
Davranışçılık ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Gestalt Psikolojisi ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Psikanaliz ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Hümanist Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Bilişsel Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Bilişsel Psikoloji ve Din Psikolojisi İlişkisi |
İlgili kaynakları okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İlgili kaynakları okuma |
Yazılı ve Sözlü Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fuller, A. R. (1994), Psychology and Religion: Eight Points of View, London: Rowman & Littlefield; Schultz, D. P. & Schultz S. E. (2002), Modern Psikoloji Tarihi, İstanbul: Kaknüs Yayınları; Kayıklık, H. (2011), Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
5 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
2 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
3 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
3 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
25 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 159 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|