Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Arapçanın Dil Yapısı ve Özellikleri

Dersin Kodu : TİB 781

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Arap dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenir. Tarihi süreci içerisinde Arapçanın modern dünyadaki yerini öğrenir. Kelimenin ilk konulması(vaz) kavrar. Vaz´ın tanımı yapar, özelliklerini anlar. İştikak, sarf ve nahv ilimlerini öğrenir. Arapçada kelime ve cümle yapısı ile özelliklerini öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arap dilinin temel yapısı ve özelliklerinin öğretmek. İlk kelimi konuşunu öğrenmek. Sarfın çıkışını anlamak. Nahvin gelişimini kavramek. İlk nahiv çalışmalarını öğrenmek. İştikak tablosunu kavramek.

Dersin İçeriği : Kelimenin ilk konuşu. Yeni kelime türetme şekilleri. Kelime yapısı ve özellikleri. Cümle yapısı ve özellikleri. Vaz´. İştikak: Sarf. Nahiv.

Dersin Dili : Arapça

Dersin Yeri : Derslik.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Arap dilinde vaz (ilk sözcük türetme) Ali Kuşçu´nun Vaz´ Risalesi Okuma Çeviri Kritik
2 Vaz tanımı, bölümleri ve vazıa olan ihtiyaç Ali Kuşçu´nun Vaz´ Risalesi Okuma Çeviri Kritik
3 İlk vazı kim Kuran´ın "Adem´e isimlerin tamamını öğretti" ayeti Eleştiri Yorumlama
4 Vazıa olan ihtiyaç Kuran´ın "Adem´e isimlerin tamamını öğretti" ayeti Eleştiri Yorumlama
5 İştikak Üçlü kalıplar Anlatım Kritik
6 iştikak ve kısımları Dörtlü kalıplar Anlatım Kritik
7 Ara sınav Ara sınav
8 Dikine ve yanına Arapçada isim ve fiil çekimleri Fiilerle kullanılan edatlar anlatım
9 Sarf İştikak - Sarf Anlatım Kritik
10 İştikak ve sarf farkı Vaz´ı ile Mutasarrıf Anlatım Kritik
11 Kök ve ilave harfler İlave harfler Anlatım
12 Nahv Cümle yapıları anlatım
13 İlk Nahv çalışmaları İlk Nahivciler Anlatım Kritik
14 Edebi dil Binbir gece hikayeleri Anlatım Kritik
15 Çağdaş Arapça Klasik Arapça ve Modern Arapçada farklı anlamlar kazanmış aynı terimler Anlatım Kritik
16/17 Yılsonu sınavı Yılsonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Unkudu´z-Zevahir - Ali Kuşçu. Risalet vaz - Ali Kuşçu. el- Hasais -İbn Cinni. Mufassal - Zemahşeri. el-Kafiye ve eş-Şafiye - İbn Hacib.
Diğer Kaynaklar  İrabu´l-Kuran, Ferra.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 0
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 0
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 3 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 145
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.8
Dersin AKTS Kredisi: 6