|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Araştırmalarında Yöntem |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 771 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hadis tenkidinin aşamalarını kavrar Hadis arama ve bulma yollarını öğrenir Hadis tenkidi ve isnad analiz yöntemlerini listeler Elektronik ortamda hadis ve rical araştırma yöntemlerini analiz eder Modern isnad ve metin tenkid yöntemlerini tahlil eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hadis ilmi ile ilgili yazılmış temel eserlerin tanıtılarak yararlanma yöntemlerinin öğretilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahric, hadis arama yolları, hadis içerisinde geçen kelimelerden hareketle hadis bulma yöntemi, Concordance, alfabetik hadis arama yöntemi, hadisi konusuna göre arama, hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama, hadisi sahabi ravisine göre arama, isnad analizi, metinlerin lafız farklılıklarına göre gruplandırılması, metin tenkidi, bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahriç ve tenkid |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
2 |
Hadis içerisinde geçen kelimelerinden hareketle hadis bulma yöntemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
3 |
Concordance ve kullanım teknikleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
4 |
Hadisin birinci kelimesinden hareketle hadis bulma yöntemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
5 |
Halk dilinde meşhur olan rivayetleri toplayan kitaplar,Sehavi ve el-Mekâsidül hasene, Acluni ve Keşful hafa |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
6 |
Hadisleri harf sırasına göre tertipleyen kitaplar, Suyuti´nin el-Camiu´s-Sağir´i, Gümüşhanevi´nin Ramuzul ehadis´i |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
7 |
Hususi fihristler ve kullanım kılavuzları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
8 |
Vize sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Hadisleri konularına göre arama yöntemi. Bütün konuları ihtiva eden kitaplar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
10 |
Fıkhi konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
11 |
Belirli konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
12 |
Hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
13 |
Hadis diye uydurulmuş sözleri bulma yöntemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
14 |
İlk ravisine göre hadis arama |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
15 |
Bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Selahattin Polat, Hadis Araştırma ve Tenkit Klavuzu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Acluni, Keşful-hafa
Sehavi, el-Makasıdul-hasene
Concordance, Wensinck
el-Mektebetü´ş-Şamile, Elfiye, Cevamiul-kelim arama programları
Nuri Topaloğlu, Hadis ve Sünnet Araştırmaları
Yusuf Ziya Kavakcı, İslam Araştırmalarında Usul
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
2 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
4 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
1 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|