|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Günümüz İslam Dünyasında Dini Akımlar |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 766 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Günümüz İslam dünyasında varlığını sürdüren İslam mezheplerini ve siyasi-itikadi nitelikli dini oluşumları sayar Klasik İslam mezheplerinin günümüzdeki tezahürlerini tespit eder İslam dünyasının mezhebi coğrafyasını betimler Günümüz İslam dünyasının temel problemlerinin belirler Çağdaş İslam akımlarıyla ilgili temel kavramları açıklar Çağdaş İslam akımlarıyla ilgili literatürü tanır Çağdaş İslami hareketleri dini, siyasi tutumları açısından çözümler Çağdaş İslami hareketlerin fikri-felsefi arka planını belirler İslam dünyasının coğrafi yapısı ve nüfus dağılımını bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Günümüz İslam dünyasında ortaya çıkan siyasi-itikadi nitelikli dini oluşumları tanımak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Günümüz İslam dünyasında ortaya çıkan dini-siyasi nitelikli oluşumlar ve mahiyeti; Son dönem İslami hareketlerin doğuş sebepleri; Mısır´da ortaya çıkan İslami hareketler; İran´da ortaya çıkan İslami hareketler; Türkiye´de ortaya çıkan İslami hareketler; Siyasal İslamcılık; Ceditçilik; İslam modernizmi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din, mezhep, cemaat ve tarikat kavramlarının içeriği |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
2 |
Günümüz İslam düşüncesine yön veren temel dinamikler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
3 |
İlk dönemlerde ortaya çıkan mezheplerin günümüzdeki tezahürleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
4 |
İslam dünyasının coğrafi ve mezhebi dağılımı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
5 |
Günümüzde yaşayan Sünni mezhepler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
6 |
Günümüzde yaşayan Şii mezhepler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
7 |
Son dönemlerde ortaya çıkan mezhepler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Mısır´da ortaya çıkan İslami hareketler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
10 |
İran´da ortaya çıkan İslami hareketler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
11 |
Türkiye´de ortaya çıkan İslami hareketler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
12 |
İslamcılık düşüncesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
13 |
İslam modernizmi ve Fazlurrahman |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
14 |
İslam düşüncesinde yenileşme hareketleri: Ceditçilik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
15 |
Anadolu Aleviliği-Bektaşilik ve Şiiilikle ilişkisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yalçın Akdoğan, Siyasal İslam, İstanbul 2000.
Dökmeciyan, R. Hrair, Arap Dünyasında Köktencilik, çev. Muhammed Karahanoğlu, İstanbul 1992.
Kutlu, Sönmez, Çağdaş İslamî Akımlar ve Sorunları, Fecr Yayınları, Ankara 2008.
Olivier Roy, Yeni Orta Asya, İstanbul 200; Siyasal İslam´ın İflası, İstanbul 1994.
Alev Erkilet Başer, Ortadoğu´da Modernleşme ve İslami Hareketler, İstanbul 1999.
Watt, W. Montgomery, İslami Hareketler ve Modernlik, çev. Turan Koç, İstanbul 1997.
İbrahim Maraş, Türk Dünyasında Dini Yenileşme, İstanbul 2002.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Süleyman Uludağ, İslam Siyaset İlişkileri, İstanbul 1998
Charles Lindholm, İslami Ortadoğu, Ankara 2004.
Yumni Sezen, İslam’ın Sosyolojik Yorumu, İst., 2004.
Hasan Onat, Türkiye´de Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
0 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
5 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
4 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
3 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
2 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
1 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
1 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
3 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|