|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlk Dönem İktidar Mücadelesinde Alternatif Yaklaşımlar |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 765 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kuran ve Hz. Muhammed´in siyasi konulardaki tutumunu açıklar İslam tarihinin ilk dönemlerindeki siyasi olayların mezheplerin doğuşuna etkisini açıklar Dört halife dönemini mezhepler tarihi açısından analiz eder İlk dönemlerde ortaya çıkan İslam mezheplerinin imamet konusundaki görüşlerini bilir İmamet konusundaki görüşleri açısından İslam mezheplerini karşılaştırır Emeviler dönemini mezhepler tarihi açısından analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslam düşüncesinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan siyasi problemlerin İslam mezheplerinin doğuşu ve teşekkül sürecinde rolünü açıklamak ve İslam mezheplerinin imamet/hilafet konusundaki görüşlerini incelemek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarih boyunca din-siyaset ilişkisi; İslam´ın siyasi konulardaki yaklaşımı; İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ilk politik ihtilaflar; İlk siyasi olaylar ve kelami problemlerin ortaya çıkışı; İlk Müslümanların İmamet/hilafet konusundaki tutumları ve ilk uygulamalar; Dört halife döneminin mezhepler tarihi açısından analizi; Siyasi olayların mezheplerin doğuşundaki rolü |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarih boyunca din-siyaset ilişkisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
2 |
Kuran´ın ve Hz. Muhammed´in siyasi konulardaki yaklaşımı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
3 |
İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ilk politik ihtilaflar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
4 |
İlk siyasi olayların kelami problemlerin ortaya çıkışındaki etkisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
5 |
İlk Müslümanların İmamet/hilafet konusundaki tutumları ve ilk uygulamalar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
6 |
Dört halife döneminin mezhepler tarihi açısından analizi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
7 |
Emeviler döneminin mezhepler tarihi açısından analizi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Siyasi olayların mezheplerin doğuşundaki rolü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
10 |
İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ilk kelami problemler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
11 |
Haricilerin imamet konusundaki yaklaşımları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
12 |
Mürcie´nin imamet konusundaki görüşleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
13 |
Mutezile´nin imamet konusundaki görüşleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
14 |
Şia´nın imamet konusundaki görüşleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
15 |
Ehl-i Sünnet ve imamet konusundaki görüşleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Konu anlatımı, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ethem Ruhi Fığlalı, İbadiyye´nin Doğuşu ve Görüşleri, Ankara 1983.
Ahmet Akbulut, Sahabe Devri Siyasi Hadiselerinin Kelami Problemlere Etkileri, İstanbul 1992.
Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri, Ankara 1993.
W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sabri Hizmetli, "İtikadi İslam Mezheplerinin Doğuşuna İctimai Hadiselerin Tesiri Üzerine Bir Deneme", AÜİFD XXVI (1983), 653-680.
Ethem Ruhi Fığlalı, "Mezheplerin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler", AÜİF İslam İlimleri Enstitüsü Dergisi, IV (1980).
Ethem Ruhi Fığlalı, "Hariciliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler", AÜİFD, XX (1981), 219-247.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
1 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
2 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
2 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
2 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
1 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
2 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|