|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tefsir Tarihi II |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 756 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çağdaş tefsir akımlarının temsilcilerini ve görüşlerini açıklar Çağdaş tefsir akımlarına ait unsurları tanımlar Tefsir problemlerinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. Çağdaş tefsir anlayışı hakkında bilgi vermek Klasik ve modern tefsir çalışmalarını mukayese etmek. Metin analizinde bulunur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çağdaş tefsir anlayışı hakkında bilgi vermek; modern tefsir akımlarının temel unsurlarını açıklamak; klasik ve modern tefsir çalışmalarını mukayese etmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Modern dönemdeki tefsir akımları; tefsir problemlerinin tasnif ve tahlili |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çağdaş tefsire giriş |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması
|
Anlatım ve metin okuma
|
|
2 |
Çağdaş müfessirlere dair genel bilgi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
3 |
Çağdaş tefsirlerin önceki tefsirlerle karşılaştırılması |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
4 |
Modern tefsir çalışmalarından örnekler (Muhammed Abduh, Reşid Rıza, Seyyid Kutub) |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
5 |
Çağdaş tefsir akımlarının genel özellikleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
6 |
Çağdaş tefsir akımlarının tenkidi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
7 |
Genel değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
8 |
Vize sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Tefsir problemleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
10 |
Arap dilinden kaynaklanan problemler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
11 |
Farklı düşünce ekollerinden kaynaklanan problemler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
12 |
Bilimsel yorum ve sorunları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
13 |
Kur´an ve anlambilim |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
14 |
Klasik İslami literatürde Anlambilim |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
15 |
Toshihiko Izutsu´nun Kur´an semantiğiyle ilgili çalışmaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması |
Anlatım ve metin okuma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mehmet Paçacı, Çağdaş Dönemde Kur´an ve Tefsire Ne Oldu, İstanbul, 2008; M. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, Konya 2008; Toshihiko Izutsu, Kur´an´da Allah ve İnsan, çev. Süleyman Ateş, Ankara 1975; Mustafa Öztürk, Kur´an, Tefsir ve Usul Üzerine, Ankara 2012.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Fethi Ahmet Polat, Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur´an´a Yaklaşımlar, İstanbul 2007.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
4 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
4 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
2 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
4 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|