Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tefsir Tarihi II

Dersin Kodu : TİB 756

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çağdaş tefsir akımlarının temsilcilerini ve görüşlerini açıklar
Çağdaş tefsir akımlarına ait unsurları tanımlar
Tefsir problemlerinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
Çağdaş tefsir anlayışı hakkında bilgi vermek
Klasik ve modern tefsir çalışmalarını mukayese etmek.
Metin analizinde bulunur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çağdaş tefsir anlayışı hakkında bilgi vermek; modern tefsir akımlarının temel unsurlarını açıklamak; klasik ve modern tefsir çalışmalarını mukayese etmek.

Dersin İçeriği : Modern dönemdeki tefsir akımları; tefsir problemlerinin tasnif ve tahlili

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çağdaş tefsire giriş Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
2 Çağdaş müfessirlere dair genel bilgi Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
3 Çağdaş tefsirlerin önceki tefsirlerle karşılaştırılması Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
4 Modern tefsir çalışmalarından örnekler (Muhammed Abduh, Reşid Rıza, Seyyid Kutub) Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
5 Çağdaş tefsir akımlarının genel özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
6 Çağdaş tefsir akımlarının tenkidi Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
7 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
8 Vize sınavı Konu tekrarı Yazılı
9 Tefsir problemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
10 Arap dilinden kaynaklanan problemler Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
11 Farklı düşünce ekollerinden kaynaklanan problemler Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
12 Bilimsel yorum ve sorunları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
13 Kur´an ve anlambilim Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
14 Klasik İslami literatürde Anlambilim Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
15 Toshihiko Izutsu´nun Kur´an semantiğiyle ilgili çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mehmet Paçacı, Çağdaş Dönemde Kur´an ve Tefsire Ne Oldu, İstanbul, 2008; M. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, Konya 2008; Toshihiko Izutsu, Kur´an´da Allah ve İnsan, çev. Süleyman Ateş, Ankara 1975; Mustafa Öztürk, Kur´an, Tefsir ve Usul Üzerine, Ankara 2012.
Diğer Kaynaklar  Fethi Ahmet Polat, Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur´an´a Yaklaşımlar, İstanbul 2007.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6