Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Klasik Tefsir Metinleri II

Dersin Kodu : TİB 754

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tasavvufi tefsirleri tanıma ve tanımlamak.
Tasavvufi tefsirlerdeki zahir-batın mana ayrımını açıklamak.
Mezhebi tefsir geleneğini tanıma ve tanımlamak.
Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek
Müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek
Ekoller arası kıyaslama yapmak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek ve müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek

Dersin İçeriği : Tasavvufi tefsirini oluşumu, yöntemi ve başlıca yorum araçları, klasik işari tefsir geleneği; klasik dönemde mezhebi tefsirler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tasavvufi tefsirlere ve kaynaklarına giriş Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
2 Tasavvufi tefsirle ilgili ilk çalışmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
3 Tüsteri ve tasavvufi tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
4 Sülemi ve tasavvufi tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
5 Kuşeyri ve tasavvufi tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
6 Kaşani ve tasavvufi-batıni tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
7 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
8 Vize Sınavı Konu tekrarı Yazılı
9 İslam geleneğinde mezhebi tefsir Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
10 Erken dönem mezhebi tefsirler Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
11 Haricî tefsir geleneğinin temel özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
12 Şii tefsir geleneğinin temel özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
13 Mutezilî tefsir geleneğinin temel özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
14 Sünni tefsirlere genel bakış Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
15 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ebu Abdurrahman es-Sülemi, Hakaiku´t-Tefsir, Beyrut 2001, Abdülkerim el-Kuşeyri, Letaifu´l-İşarat, Kahire 1983, Tabersi, Mecmau´l-Beyan, Beyrut 2007; Hevvari, Tefsru Kitabillahi´l-Aziz, Beyrut; Muhammed Hüseyn ez-Zehebi, et-Tefsir ve´l-Müfessirun, Kahire 1976.
Diğer Kaynaklar  Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 1
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6