Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur’an’a Yaklaşımlar

Dersin Kodu : TİB 752

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çağdaş Kur´an yorumlarının dayandığı esasların tutarlılığını tartışır.
Tarihselci yorum anlayışını değerlendirir.
Fazlurrahman´ın ahkâm ayetlerini yorumlama yöntemini analiz eder.
Çağdaş dönemde Kur´an ayetlerine yönelik farklı yorum ve yaklaşımları görür
Kur´an´ın temel amaçlarını öğrenir
Modernist yorum açısını değerlendirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çağdaş dönemde Kur´an ayetlerine yönelik farklı yorum ve yaklaşımları ortaya koymak

Dersin İçeriği : Kuranın mahiyeti, Kur´an´ın temel amaçları, Tarihselcilik ve Ku´ran

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çağdaş Dönem İslam düşüncesi Hakkında Bilgi Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
2 Çağdaş dönemde Kur´an´ın mahiyetine dair tartışmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
3 Kur´an´ın temel amaçları I Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
4 Kur´an´ın temel amaçları II Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
5 Kur´an yorumunda modern yöntemler Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
6 Kur´an ve hermenötik Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
7 Reformist Kur´an yorumları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
8 Vize sınavı Konu tekrarı Yazılı
9 Seyyid Ahmed Han ve Muhammed Abduh Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
10 Kur´an ve tarihsellik Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
11 Tarihsellcilik ve Fazlur Rahman Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
12 Tarihsellcilik ve Kur´an vahyinin tarihsel bağlamı Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
13 Ahkam ayetlerinin çağdaş yorumları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
14 Modern Türkiye´de Kur´an´a yeni yaklaşımlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
15 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve Tartışma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar  J. J. Jansen, Kur´an´a Yaklaşımlar, çev. Halilurrahman Açar, Ankara 1999.; J. M. S. Baljon, Kur´an Yorumunda Çağdaş Yönelimler, çev. Ş. Ali Düzgün, Ankara 2000; Fazlurrahman, Tarih Boyunca İslami Metodoloji Sorunu, çev. Salih Akdemir, Ankara 1995; Mustafa Öztürk, Kur´an´ı Kendi Tarihinde Okumak, Ankara 2004.
 Fethi Ahmet Polat, Çağdaş İslam düşüncesinde Kur´an´a Yaklaşımlar, İstanbul 2007.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 1
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 5
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6