Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İbn Arabi’de Ontoloji Problemi

Dersin Kodu : TİB 742

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İslam Felsefesi, Kelamı ve Tasavvufunda varlıkbilimin yeri ve işlenişini kavrama
Evren, insan, Tanrı´da varlık ve yokluk yorumlarını anlama
Ontolojik kavramları anlama
İbn Arabi´yi tanımak
İbn Arabi´nin temel eserlerini analiz etmek
Tanrı ve yaratma sıfatını kavramak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İbn Arabî düşünceleri bağlamında ontoloji konularında sufi teorilerini anlama

Dersin İçeriği : İbn Arabî ve temel eserleri. İbn Arabî düşüncesinde varlık, mahiyet, zât ayırımı ve vahdet. Tanrı ve yaratma sıfatı. Yaratma çeşitleri ve sürekli yaratılış.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İbn Arabî ve temel eserleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
2 İbn Arabî düşüncesinde varlık, mahiyet, zât ayırımı ve vahdet Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
3 Tanrı ve yaratma sıfatı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
4 Yaratma çeşitleri ve sürekli yaratılış Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
5 Beş hazerât Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
6 Muhammedî nur Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
7 Amâ, su ve duhân Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
8 Ara sınav Konu Tekrarı Ara sınav
9 Mülk Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
10 Melekût Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
11 Ceberût Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
12 Lâhut Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
13 Berzah Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
14 Hayal Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
15 Genel Değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
16/17 Final Konu Tekrarı Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ebu’l-Ala Afifi, Muhyiddin İbnu’l-Arabi’nin Tasavvuf Felsefesi, Ankara 1975 Toshihiko İzutsu, İbn Arabi’nin Fusus’undaki Anahtar Kavramlar, İstanbul 1998 İbn Arabi, Futuhat-ı Mekkiyye, Beyrut 2002 Ibn Arabi, Fususu’l-hikem, Beyrut 2000
Diğer Kaynaklar  Mahmud Erol Kılıç, İbn Arabi Düşüncesine Giriş, İstanbul 2011


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 1
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 1
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 1
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 0
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 5
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 154
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.16
Dersin AKTS Kredisi: 6