|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İbn Arabi’de Ontoloji Problemi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 742 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İslam Felsefesi, Kelamı ve Tasavvufunda varlıkbilimin yeri ve işlenişini kavrama Evren, insan, Tanrı´da varlık ve yokluk yorumlarını anlama Ontolojik kavramları anlama İbn Arabi´yi tanımak İbn Arabi´nin temel eserlerini analiz etmek Tanrı ve yaratma sıfatını kavramak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İbn Arabî düşünceleri bağlamında ontoloji konularında sufi teorilerini anlama |
|
Dersin İçeriği |
: |
İbn Arabî ve temel eserleri. İbn Arabî düşüncesinde varlık, mahiyet, zât ayırımı ve vahdet. Tanrı ve yaratma sıfatı. Yaratma çeşitleri ve sürekli yaratılış. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İbn Arabî ve temel eserleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
2 |
İbn Arabî düşüncesinde varlık, mahiyet, zât ayırımı ve vahdet |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
3 |
Tanrı ve yaratma sıfatı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
4 |
Yaratma çeşitleri ve sürekli yaratılış |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
5 |
Beş hazerât |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
6 |
Muhammedî nur |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
7 |
Amâ, su ve duhân |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Konu Tekrarı |
Ara sınav |
|
9 |
Mülk |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
10 |
Melekût |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
11 |
Ceberût |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
12 |
Lâhut |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
13 |
Berzah |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
14 |
Hayal |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
Konu Tekrarı |
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ebu’l-Ala Afifi, Muhyiddin İbnu’l-Arabi’nin Tasavvuf Felsefesi, Ankara 1975
Toshihiko İzutsu, İbn Arabi’nin Fusus’undaki Anahtar Kavramlar, İstanbul 1998
İbn Arabi, Futuhat-ı Mekkiyye, Beyrut 2002 Ibn Arabi, Fususu’l-hikem, Beyrut 2000
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Mahmud Erol Kılıç, İbn Arabi Düşüncesine Giriş, İstanbul 2011
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
1 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
1 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
1 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
0 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
2 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
3 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
5 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|