|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tasavvuf Tarihi Literatürü |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 740 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tasavvuf tarihinin temel klasiklerini tanıma Farklı dönemlerde kaleme alınan eserler arasında benzer ve farklı unsurları tespit etme Klasiklerin dil ve üslup özelliklerini tanıma Tasavvuf literatürünün gelişim süreçlerini değerlendirmek Tasavvuf kaynakları arasında karşılaştırma yapma Tasavvuf kavramlarının tarihsel gelişimini analiz etme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasavvuf tarihinin temel kaynaklarını tanıma ve bunlardan yararlanma becerisi kazanma. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasavvuf tarihinin dönemleri. Zühd döneminde kaleme alınan eserler. Tasavvuf döneminin ilk klasikleri. Sufi tabakatına dair eserler. Tasavvufu açıklayan ve savunan eserler. Tasavvuf kavramlarına tahsis edilen eserler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tasavvuf tarihinin dönemleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
2 |
Zühd döneminde kaleme alınan eserler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
3 |
Tasavvuf döneminin ilk klasikleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
4 |
Sufi tabakatına dair eserler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
5 |
Tasavvufu açıklayan ve savunan eserler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
6 |
Tasavvuf kavramlarına tahsis edilen eserler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
7 |
İşari tefsir alanında yazılan eserler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Ara sınav |
|
9 |
Mutasavvıfların hadis alanındaki telifleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
10 |
Şair sufiler ve eserleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
11 |
Tasavvuf tarihi alanındaki çalışmalar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
12 |
Modern dönemde tasavvuf alanında yapılan çalışmalar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
13 |
Arap ve Fars dünyasında yapılan çalışmalar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
14 |
Batı dillerinde tasavvufla ilgili yapılan çalışmalar |
Studies on Sufism in Western languages |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Studies on Sufism in Western languages |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
Konu Tekrarı |
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Ankara 2002
Kuşeyri, Risale, Beyrut 2004.
Sülemî, Tabakat, Beyrut 2003.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ. Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. İbnü’l-Arabi (ö. 638/1240), el-Fütuhatü´l-Mekkiyye. İsmail Hakkı Bursevi (ö. 1137/1725), Rûhu’l-beyân. Gümüşhanevi (ö. 1311/1893), Câmiü’l-usul. Hakîm, Suâd, el-Mu’cemü’s-sufi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
2 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
2 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
0 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
2 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|