Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslamda Fikri ve Siyasi Oluşumların Gelişimi (II. Ve III. Asır)

Dersin Kodu : TİB 730

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. İSMAİL ŞIK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Din anlayışındaki farklılaşmaları mezhepler üstü yaklaşımla analiz eder
Mezhepleri zihniyet yapılarına göre tasnif eder
Mezhepler tarihi alanında takip edilen yöntem ve teknikleri bilir
Mezhep kavramını açıklar, itikadi ve fıkhi mezhepler arasındaki farkı vurgular
İslam mezhepleri tarihinin temel kavramlarını tanımlar
İslam mezheplerinin ortaya çıkışında etkili olan unsurları belirler
Haricilik, Mürcie, Mutezile ve Şia´nın doğuşu, tarihçesi, temel görüşleri ve edebiyatını tanır
Mezheplerin İslam düşüncesi içerisindeki yerini açıklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam düşünce tarihinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan siyasi-itikadi nitelikli mezhepler ve bunların içerisinde yer aldığı din anlayışlarının genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak, alanla ilgili analiz, yorum ve mukayese becerisi kazanmak

Dersin İçeriği : Zihniyetlerine göre mezhep tipolojileri; İslam düşünce tarihinde ilk ortaya çıkan mezhepler; mezheplerin doğuş sebepleri, önemli kişileri, tarihçeleri, temel görüşleri, alt grupları, yayıldıkları bölgeler, literatürü, İslam düşüncesine katkıları ve günümüzdeki tezahürleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mezheplerin doğuşunda etkili olan sebepler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
2 Mezhepler tarihi açısından dört halife ve Emeviler dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
3 Mezhepler tarihi yazıcılığı ve makalatlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
4 Mezhepler tarihi klasik kaynakları ve özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
5 Haricilik; doğuşu, oluşum süreci, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
6 Mürcie; doğuşu, oluşum süreci, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
7 Mutezile; doğuşu, oluşum süreci, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Şia; Şiiliğin doğuşu ile ilgili Şii iddialar ve değerlendirmesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
10 İmamiyye Şia´sı; doğuşu, oluşum süreci, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
11 Zeydilik; doğuşu, oluşum süreci, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
12 İsmaililik; doğuşu, oluşum süreci, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
13 Ehl-i Sünnet´in doğuşu, teşekkül süreci ve fikri çerçevesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
14 Maturidi ve Eşari geleneğin oluşumu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
15 Sünni fıkıh ve tasavvuf ekolleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İslam Mezhepleri Tarihi, ed. Hasan Onat-Sönmez Kutlu, Grafiker yay. Ankara 2012.
 Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, OTTO yay., Ankara 2012.
 M. Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, İzmir 1985
Diğer Kaynaklar  DİA, "Mezhep" mad; "Haricilik" mad.; "Mürcie" mad.; "Şia" Mad.; "Ehl-i Sünnet" mad.; "Mutezile" mad.; "Ehl-i Beyt" mad.
 Hasan Onat, Emeviler Devri Şii hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Diyanet yay., Ankara 1999.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 0
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 1
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 5
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6