Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukuk Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 718 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
islam hukukunu diğer hukuk sistemleriyle mukayese eder ve aradaki farkları anlar İslam hukukunu belirli dönemler içinde ele alır ve her dönemin kendine özgü koşulları ve özellikleri olduğunu bilir. yaşayan ve tarihe mal olmuş, günümüze ulaşmayan mezheplerin genel karakteristiğini öğrenir mezheplerin doğuşunu etki eden faktörleri genel hatlarıyla bilir mezheplerin ve bazı hükümlerin temelinde zamsal telakkilerin olduğunu fark eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Fıkıh ekollerinin ortaya çıkışı ile ilgili sosyolojik, psikolojik, gramatik ve coğrafî etkenleri ortaya koyup açıklayabilecek bilgi birikimine ve nosyona sahip kılmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
islam hukukunun geçeirdiği tarihi evreleri ve bu süreçte meydana gelen hukuk ekolleri ve mezheplerin sistemlerinden bahseder. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
yükseklisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
fıkıh(islamic jurisprudence)-hukuk-islam hukuku |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
islam´ın doğuşunda mevcut olan diğer hukuk sistemleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
h.z. peygamber devri: fıkhın doğuşu |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
peygamber döneminde belli başlı usûl ve furû´ konuları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
h.z. peygamber döneminde kaza ve ifta |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
sahabe devri: fıkhın gelişme çağı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
abbasiler devri: fıkhın olgunluk çağı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
vize sınavları |
Konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
fıkıh mezhepleri: dört imam ve mezheplerinin tanıtımı ve yaşamayan mezhepler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
selçuklular devri: fıkhın duraklama çağı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
moğol istilasından mecelle´ye kadar: fıkhın gerileme çağı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
başlıca fıkıh bilginleri ve eserleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
mecelle´den zamanımıza kadar: uyanış çağı, kodifikasyon teşebbüsleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
son devir fukahası ve teori-pratikte islam hukukunun bugünü ve geleceği |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
son devir fukahası ve teori-pratikte islam hukukunun bugünü ve geleceği |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yazılı sınav |
|
16/17 |
final sınavları |
Konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
4 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
2 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
1 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
2 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
2 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|