Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Hukuk Tarihi

Dersin Kodu : TİB 718

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : islam hukukunu diğer hukuk sistemleriyle mukayese eder ve aradaki farkları anlar
İslam hukukunu belirli dönemler içinde ele alır ve her dönemin kendine özgü koşulları ve özellikleri olduğunu bilir.
yaşayan ve tarihe mal olmuş, günümüze ulaşmayan mezheplerin genel karakteristiğini öğrenir
mezheplerin doğuşunu etki eden faktörleri genel hatlarıyla bilir
mezheplerin ve bazı hükümlerin temelinde zamsal telakkilerin olduğunu fark eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Fıkıh ekollerinin ortaya çıkışı ile ilgili sosyolojik, psikolojik, gramatik ve coğrafî etkenleri ortaya koyup açıklayabilecek bilgi birikimine ve nosyona sahip kılmak.

Dersin İçeriği : islam hukukunun geçeirdiği tarihi evreleri ve bu süreçte meydana gelen hukuk ekolleri ve mezheplerin sistemlerinden bahseder.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : yükseklisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 fıkıh(islamic jurisprudence)-hukuk-islam hukuku Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 islam´ın doğuşunda mevcut olan diğer hukuk sistemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 h.z. peygamber devri: fıkhın doğuşu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 peygamber döneminde belli başlı usûl ve furû´ konuları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 h.z. peygamber döneminde kaza ve ifta Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 sahabe devri: fıkhın gelişme çağı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 abbasiler devri: fıkhın olgunluk çağı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 vize sınavları Konu tekrarı yazılı sınav
9 fıkıh mezhepleri: dört imam ve mezheplerinin tanıtımı ve yaşamayan mezhepler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 selçuklular devri: fıkhın duraklama çağı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 moğol istilasından mecelle´ye kadar: fıkhın gerileme çağı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 başlıca fıkıh bilginleri ve eserleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 mecelle´den zamanımıza kadar: uyanış çağı, kodifikasyon teşebbüsleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 son devir fukahası ve teori-pratikte islam hukukunun bugünü ve geleceği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 son devir fukahası ve teori-pratikte islam hukukunun bugünü ve geleceği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yazılı sınav
16/17 final sınavları Konu tekrarı yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İslam hukuk tarihi. / Hayreddin Karaman
Diğer Kaynaklar  Hulasatu tarihi´t-teşrii´l-İslâmî / Abdülvehhab Hallaf
 et-Teşri´ ve´l-fıkh fi´l-İslâm : tarihen ve menhecen / Menna´ Halil Kattan
 İslam hukuku tarihi. / Muhammed b. Afifi el-Bacuri Hudari,


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 2
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6