Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hadiste Temel Problemler

Dersin Kodu : TİB 702

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hadis alanındaki temel problemler hakkında bilgi sahibi olur.
Kur´an-Sünnet ilişkisi ve Sünnet´in bağlayıcılığı konusundaki görüş ve tartışmaları değerlendirme yetisine sahip olur.
Hz. Peygamber´in beşerî yönüyle ortaya koyduğu hadislerle, Nübüvvet yönüyle ortaya koyduğu evrensel nitelikteki buyrukların farkına varır.
Hadiste nasih-mensuh konusunda bilgi sahibi olur, bu konuda ortaya çıkan tartışmaları analiz eder.
Hadisler arasında görülen ihtilaflar ve bundan kaynaklanan tartışmaların yol açtığı toplumsal olgunun farkına varır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadis alanında ortaya çıkan temel problemler konusunda bilgi sahibi kılmak.

Dersin İçeriği : Kur´ân-Sünnet ve Hadis-Sünnet ilişkisi, Sünnet´in bağlayıcı niteliği, evrensel ve yöresel nitelikli hadisler, hadislerde görülen ihtilaflar ve sebepleri, hadiste nasih ve mensuh.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü Yüksek Lisans Dersliği.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kur´ân-Sünnet İlişkisi. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
2 Hadis-Sünnet İlişkisi. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
3 Hz. Peygamberin Sünnetinin çeşitleri. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
4 Bağlayıcılık açısından Hz. Peygamberin Sünneti. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
5 Nebevî Sünnet bağlamında Hadis ve Sünnetin evrenselliği. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
6 Hz. Peygamber´in beşeri yönü. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
7 Yöresel nitelikli ve sınırlı bir zaman diliminde geçerli olan Hadisler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı
9 Hz. Peygamberin devlet başkanı sıfatıyla emrettiği hususlara dair hadisler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
10 İhtilâfu´l-Hadîs İlmi. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
11 Birbirine zıt görünen hadisler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
12 Hadisler arasında görülen ihtilafın sebepleri ve çözüm yolları. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
13 Hadisler arasında görülen ihtilaflardan kaynaklanan tartışmalar. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
14 Nasih-Mensuh ilmi. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
15 Hadiste Nâsih- Mensuh. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr. İsmail Lütfi Çakan, Hadislerde Görülen İhtilaflar ve Çözüm Yolları, Prof. Dr. Ali Osman Koçkuzu, Hadiste Nasih-Mensuh; Prof. DR. M. Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşüncesinde Sünnet.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 1 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 1
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 1
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 5
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 0
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 5
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 4
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6