Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tefsir Tarihi I

Dersin Kodu : TİB 755

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mezheplerin tefsir geleneklerini tasvir eder
Mezhebi görüşlerin tefsire nasıl yansıdığını betimler
Alanıyla ilgili temel kavram, kurum ve problemleri tanır
İslami ilimlerle ilgili klasik ve modern kaynakları anlar ve bu kaynakları akademik araştırmalarda kullanmak için analiz eder.
Tefsir tarihi ve çeşitlerine ilişkin temel kavramları tanımlamak
Tefsir tarihindeki ekolleri bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tefsir ve te´vil terimlerini açıklamak; tefsir tarihi ve çeşitlerine ilişkin temel kavramları tanımlamak; bu alanda yazılan eserleri değerlendirmek.

Dersin İçeriği : Tefsir tarihi hakkında bilgi vermek.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 General introduction Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
2 Tefsir literatürünün ortaya çıkışı Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
3 Kur´an tefsirinde yorum ve yöntem farklılıkları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
4 Ahkam tefsirlerine genel bir bakış Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
5 Cessas ve Ahkam tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
6 İbnü´l-Arabi ve Ahkam tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
7 Kurtubi ve Ahkam tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
8 Vize sınavı Konu tekrarı Yazılı
9 Kelamcıların Kur´an tefsirine katkıları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
10 Sufilerin Kur´an tefsirine katkıları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
11 Edebi tefsir Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
12 Zemahşeri ve edebi tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
13 Ebu Hayyan ve edebi tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
14 Çağdaş dönem edebi tefsir çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
15 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Muhammed Hüseyin ez-Zehebi, et-Tefsir ve´l-Müfessirun, Kahire 1976; Muhammed Hadi Marifet, et-Tefsir ve´l-Müfessirun, Meşhed 1998.
Diğer Kaynaklar  Muhsin Demirci, Tefsir Usûlü ve Tarihi, İstanbul 1988; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 1
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 4
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6