Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Klasik Tefsir Metinleri I

Dersin Kodu : TİB 753

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımak.
Meşhur müfessirlerin metotlarına vakıf olmak.
Tefsir metinlerini tahlil edip yorumlamak.
Metin analizi yapmak
Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir.
Kur´an´ın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek ve müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek

Dersin İçeriği : Rivayet temelli tefsir metinlerinden ve dirayet tefsirlerinden örnek metinler okumak. Metin analizi yapmak

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Erken dönem tefsir çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
2 İlk tefsir örnekleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
3 Kur´an´ın Kur´an´la tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
4 Kur´an´ın sünnetle tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
5 Erken dönem Kur´an ve tefsir çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
6 Erken dönemde meşhur müfessirler ve belli başlı tefsirler Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
7 Klasik dönem Kur´an ve tefsir çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
8 Vize sınavı Konu Tekrarı Yazılı
9 Rivayet tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
10 Taberi ve Camiu´l-Beyan Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
11 İbn Kesir ve Tefsiru´l-Kur´ani´l-Azim Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
12 Dirayet tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
13 Zemahşeri ve el-Keşşaf Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
14 Fahreddin er-Razi ve Mefatihu´l-Ğayb Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
15 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Anlatım ve metin okuma
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005.
  Taberi, Camiu´l-Beyan, Beyrut 1999; İbn Kesir, Tefsiru´l-Kur´ani´l-Azim, Beyrut 1983; Suyuti, ed-Dürrü´l-Mensur, Beyrut 1983; Zemahşri, el-Keşşaf, Beyrut 1977; Fahreddin er-Razi, Mefatihu´l-Ğayb, Beyrut 2004; Muhammed Hüseyn ez-Zehebî, et-Tefsîr ve´l-Müfessirûn, Kahire 1976; İsmail Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Ankara 1988.
 Muhammed Hüseyn Zehebî, et-Tefsîr ve´l-Müfessirûn, Beyrut 2004. Ebû Ca´fer Muhammed b. Cerîr et-Taberî, Camiu´l-Beyân an Tevili Âyi´l-Kur´an, Beyrut 2004. Fahreddîn Râzî, Mefâtîhu´l-Ğayb, Beyrut 2008.
Diğer Kaynaklar  TDV İslam Ansiklopedisi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 1
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6