Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Klasik Arapça Metinleri I

Dersin Kodu : TİB 749

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik metinleri okur ve anlar. Mesleki alanda telif edilmiş hicri 10. asra kadarki Arapça metinleri çözümler. Yazma klasik eserleri anlar ve tahkik eder Klasik metinlerde geçen kavramları günümüze uygular. Anlam sapmalarını kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arap dilinin temel yapısı ve özelliklerinin öğretmek. İlk kelimi konuşunu öğrenmek. Sarfın çıkışını anlamak. Nahvin gelişimini kavramek. İlk nahiv çalışmalarını öğrenmek. İştikak tablosunu kavramek.

Dersin İçeriği : Kelimenin ilk konuşu. Yeni kelime türetme şekilleri. Kelime yapısı ve özellikleri. Cümle yapısı ve özellikleri. Vaz´. İştikak: Sarf. Nahiv.

Dersin Dili : Arapça

Dersin Yeri : Derslik.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Muallakat sebadan şiirler (İmrul-Kays) Muallaka Şairleri Okuma, anlama, çeviri
2 Mushaftan ayet metinleri Mealler Okuma, anlama, çeviri
3 Kitabul´-Ayn´den (Halil b. Ahmet) metinler Halil b. Ahmet´in Nahiv ilmindeki yeri Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
4 Buhari ve Müslimden Hadis metinleri Kitabü´-İman Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
5 Meanil´l-Kuran (Ferra) Metinler Mecaz Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
6 Meanil´l-Kuran (Zeccac) Metinler İsra Suresi Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
7 Sekkaki´den örnek metinler Belagatte temel kavramlar Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
8 Mevakif şerhlerinden örnekler İman çeşitleri Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
9 ARASINAV Tekrar yazılı, metin okuma
10 Keşşaf´dan metinler Kısa Süreler Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
11 Esasul´-Belağa´dan metinler Diğer sözlüklerle mukayesesi Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
12 Razi (Mahsul) metinler Kelam kavramları Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
13 Elf leyl ve leyle masallarından örnekler Elf leyl ve leyle´ de geçen özel isimler Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
14 el-Kamil fi´l-Luğa´dan metinler el-Kamil´de geçen yer isimleri Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
15 Ali Kuşçu´dan metinler (Vaz´ Risalesi) Va´z, İştakak, Sarf Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme
16/17 YILSONU SINAVI Tekrar Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Meani´L-Kuran (Ferra); Muallaktı seba; Hadis (Buhari ve Müslim); Keşşaf (Zemahşeri); Şerhu Usul hamse (Kadı Abdulcebbar); Mahsul (Razi)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 0
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 0
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 3 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 159
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.36
Dersin AKTS Kredisi: 6