|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Klasik Arapça Metinleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 749 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik metinleri okur ve anlar.
Mesleki alanda telif edilmiş hicri 10. asra kadarki Arapça metinleri çözümler.
Yazma klasik eserleri anlar ve tahkik eder
Klasik metinlerde geçen kavramları günümüze uygular.
Anlam sapmalarını kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Arap dilinin temel yapısı ve özelliklerinin öğretmek.
İlk kelimi konuşunu öğrenmek.
Sarfın çıkışını anlamak.
Nahvin gelişimini kavramek.
İlk nahiv çalışmalarını öğrenmek.
İştikak tablosunu kavramek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kelimenin ilk konuşu.
Yeni kelime türetme şekilleri.
Kelime yapısı ve özellikleri.
Cümle yapısı ve özellikleri.
Vaz´.
İştikak:
Sarf.
Nahiv. |
|
Dersin Dili |
: |
Arapça |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Muallakat sebadan şiirler (İmrul-Kays) |
Muallaka Şairleri |
Okuma, anlama, çeviri |
|
2 |
Mushaftan ayet metinleri |
Mealler |
Okuma, anlama, çeviri |
|
3 |
Kitabul´-Ayn´den (Halil b. Ahmet) metinler |
Halil b. Ahmet´in Nahiv ilmindeki yeri |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
4 |
Buhari ve Müslimden Hadis metinleri |
Kitabü´-İman |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
5 |
Meanil´l-Kuran (Ferra) Metinler |
Mecaz |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
6 |
Meanil´l-Kuran (Zeccac) Metinler |
İsra Suresi |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
7 |
Sekkaki´den örnek metinler |
Belagatte temel kavramlar |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
8 |
Mevakif şerhlerinden örnekler |
İman çeşitleri |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
9 |
ARASINAV |
Tekrar |
yazılı, metin okuma |
|
10 |
Keşşaf´dan metinler |
Kısa Süreler |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
11 |
Esasul´-Belağa´dan metinler |
Diğer sözlüklerle mukayesesi |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
12 |
Razi (Mahsul) metinler |
Kelam kavramları |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
13 |
Elf leyl ve leyle masallarından örnekler |
Elf leyl ve leyle´ de geçen özel isimler |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
14 |
el-Kamil fi´l-Luğa´dan metinler |
el-Kamil´de geçen yer isimleri |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
15 |
Ali Kuşçu´dan metinler (Vaz´ Risalesi) |
Va´z, İştakak, Sarf |
Okuma, anlama, çeviri, değerlendirme |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Tekrar |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Meani´L-Kuran (Ferra); Muallaktı seba; Hadis (Buhari ve Müslim); Keşşaf (Zemahşeri); Şerhu Usul hamse (Kadı Abdulcebbar); Mahsul (Razi)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
2 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
2 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
0 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
4 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
2 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
2 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
4 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
0 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
2 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 159 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|