|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kelam Metodolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 731 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kelam anabilim dalının amacı, lüzumu ve diğer bilim dallarıyla ilişkisini açıklar Kelam alanında takip edilen yöntem ve teknikleri bilir Kelam´ın temel inceleme alanlarını sayar Kelam´ın temel kaynaklarını tanır, tasnif eder ve değerlendirir Kelam anabilim dalının temel sorunlarına işaret eder
Kelam kavramını ve kelamın temel görüşlerini açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kelam alanında bilimsel kriterlere uygun olarak akademik düzeyde araştırma yapabilme becerisi kazanmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kelam araştırmalarında takip edilen yöntem ve teknikler; kaynak eserler ve özellikleri; Kelam´ın temel kavramları; Tarih boyunca Kelam ilmi; Zihniyetlerine göre Kelam ekolleri; Kelam literatürü |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kelamın diğer disiplinler içerisindeki yeri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
Kelamın Metodolojisinin Farklılaşması |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
3 |
Mütekaddimun Döneminde Kelam Metodları |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
4 |
Kelamın Varlık Öğretisi |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
5 |
Varlığın özellikleri |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
6 |
Varlığın Temel Kavramları |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
7 |
Varlık, Yokluk, Mahiyet, Hakikat, Zat, Hüviyet |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
8 |
Vize |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Alem ve Onu Meydana Getiren Unsurlar |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
10 |
Kıdem ve Hudus - Fail ve İllet |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
11 |
Bilginin Tanımı ve Türleri |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
12 |
Bilginin Kaynakları |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
13 |
İlham ve Bilgi |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
14 |
Bilgi ve Hikmet |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
15 |
Bilginin İmkanı ve Değeri Problemi |
Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri |
Anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi, Ankara 2008
Komisyon, Kelam El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2012
İslami İlimlerde Metodoloji (Usül) Meselesi, İstanbul 2005
Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi, Damla Yay., İstanbul 1985
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Muhammed el-Behiy, İslam Düşüncesinin İlahi Yönü, Fecr Yay., Ankara 1982
Emrullah Yüksel, Amidi´de Bilgi Teorisi, İşaret Yay., İstanbul 1991
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
0 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
5 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
5 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
2 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
5 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
2 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
3 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
4 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
16 |
32 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|