Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kelam Metodolojisi

Dersin Kodu : TİB 731

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kelam anabilim dalının amacı, lüzumu ve diğer bilim dallarıyla ilişkisini açıklar
Kelam alanında takip edilen yöntem ve teknikleri bilir
Kelam´ın temel inceleme alanlarını sayar
Kelam´ın temel kaynaklarını tanır, tasnif eder ve değerlendirir
Kelam anabilim dalının temel sorunlarına işaret eder
Kelam kavramını ve kelamın temel görüşlerini açıklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kelam alanında bilimsel kriterlere uygun olarak akademik düzeyde araştırma yapabilme becerisi kazanmak

Dersin İçeriği : Kelam araştırmalarında takip edilen yöntem ve teknikler; kaynak eserler ve özellikleri; Kelam´ın temel kavramları; Tarih boyunca Kelam ilmi; Zihniyetlerine göre Kelam ekolleri; Kelam literatürü

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kelamın diğer disiplinler içerisindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, tartışma
2 Kelamın Metodolojisinin Farklılaşması Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
3 Mütekaddimun Döneminde Kelam Metodları Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
4 Kelamın Varlık Öğretisi Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
5 Varlığın özellikleri Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
6 Varlığın Temel Kavramları Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
7 Varlık, Yokluk, Mahiyet, Hakikat, Zat, Hüviyet Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
8 Vize Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Alem ve Onu Meydana Getiren Unsurlar Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
10 Kıdem ve Hudus - Fail ve İllet Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
11 Bilginin Tanımı ve Türleri Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
12 Bilginin Kaynakları Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
13 İlham ve Bilgi Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
14 Bilgi ve Hikmet Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
15 Bilginin İmkanı ve Değeri Problemi Konuyla ilgili kitap, makale ve İslam Ansiklopedisi maddeleri Anlatım, tartışma
16/17 Final Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi, Ankara 2008
 Komisyon, Kelam El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2012
 İslami İlimlerde Metodoloji (Usül) Meselesi, İstanbul 2005
 Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi, Damla Yay., İstanbul 1985
Diğer Kaynaklar  Muhammed el-Behiy, İslam Düşüncesinin İlahi Yönü, Fecr Yay., Ankara 1982
 Emrullah Yüksel, Amidi´de Bilgi Teorisi, İşaret Yay., İstanbul 1991


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 0
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 5
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 5
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 4
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6