Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çağdaş Fıkıh Problemleri

Dersin Kodu : TİB 723

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : iktisadi problemleri İslam Hukuku açısından hükümlerini anlamak
İbadetlerle ilgili tartışmalı bazı konular hakkında bilgi sahibi olmak
Sosyal problemlerin İslam Hukuku açısından hükümlerini anlamak
Diğer Çağdaş Problemleri İslam Hukuku açısından hükümlerini anlamak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : çağdaş dini sorunlara islam hukukunun temel parametrelerinden ayrılmadan çağa uygun, kolaylaştırıcı çözüm ortaya koyma becerisi kazandırma

Dersin İçeriği : güncel meseleler ele alınacak

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : ilahiyat fakültesi sınıfları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 temel ibadetlerle ilgili tartışmalar: ayakların meshi,mushafa dokunmada abdestin gerekliliği, bayanların özel günlerine ilişkin konular. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 seferilik ve seferde namaz, Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 gayr-i müslimlerle evlilik, eşlerin boşanma hakları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 içki satışı ve sigara içilmesi ve satışı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 organ nakli ve telif hakları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 faizle ilgili tartışmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 kredi kartı ile ilgili tartışmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 vize sınavları konu tekrarı yazılı sınav
9 islam fıkhı açısından sigortacılık (kasko-hayat sigortası) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 katılım bankalarıyla ilgili tartışmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 kan, sperm ve süt bankası ile ilgili tartışmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 taşıyıcı annnelik ve süt anneliği ile ilgili tartışmlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 zekatla ilgili tartışmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 kürtaj Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 kürtaj Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
16/17 final sınavları konu tekrarı yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gündemdeki tartışmalı dini konular. / Nihat Dalgın.
Diğer Kaynaklar  Behcetü´l-fetava. / Yenişehirli Ebü´l-Fazl Abdullah
 Buhus ve fetava İslâmiyye fî kazaya muasıra. / Cadülhak Ali Cadülhak
 Edebü´l-fetava ve şurutü´l-müfti ve safeti´l-müstefti ve ahkâmuhu ve keyfiyyeti’l-fetava ve’l-istifta’. / Ebû Amr Takıyyüddin Osman b. Abdurrahman İbnü´s-Salâh,
 Fetava. / Mustafa Ahmed Zerka
 Fetava. / Muhammed b. Ahmed b. Mustafa Muhammed Ebû Zehre
 Fetava’l-Alemgiriyye = el-Fetava´l-Hindiyye / haz. Burhanpurlu Şeyh Nizam
 İslam ışığında çağdaş meselelere fetvalar. / Yusuf Kardavi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 5
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 1
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6