Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Hukuku Metodoljisi I

Dersin Kodu : TİB 719

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : ana ve yardımcı kaynakları tanır ve bunları zanni-kat´î olarak tasnif eder.
usulün temel konusunu teşkil eden elfaz bahsini kanıksar ve istidlal melekesi kazanır.
nassların umumunu-hususunu-nasihini-mensuhunu-mücmelini-mübeyyenini ayırt ederek sınırlayıcı ve kapsayıcı hükümler hakkında bilgi sahibi olur.
emir ve nehiy şeklindeki hitaba sonuç bağlayabilme melekesi kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : islam hukuk metedolojisinin aslî ve fer´î kaynaklarından hüküm çıkarma melekesi kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği : fıkıh usulünün temel kaynaklarından ve hüküm elde etme yöntemlerinden bahseder.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 usûl-i fıkhın tanımı, amacı, doğuşu ve yöntemi (fukaha,mütekellim ve memzûc) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 hüküm: tanımı, kısımları (teklifi - vaz´î) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 teklifi hüküm: vacip, mendup, haram, mekruh, mübah Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 vaz´î hüküm: sebep, mani, şart Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 hâkim, mahkûm fih, mahkum aleyh Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 ehliyet ve ehliyeti yaralayan durumlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 deliller: ku´an, kur´anın tanımı, özelliği, i´câzı, üslubu, delâleti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 vize sınavları yazılı
9 sünnet: tanımı, kısımları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 icma ve kaynak değeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 kıyas: tanım, şartları, rükünleri, illet ve illeti istihrac yöntemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 istihsan-ıstıslah Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 sedd-i zerâî-örf Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 kavl-i sahabî- şeru men kablenâ- ıstıshab Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 final sınavları finav sınavı
16/17 final sınavları konu tekrarı finav sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  el-Veciz fî usuli´l-fıkh. / Abdülkerim Zeydan.
Diğer Kaynaklar  el-Veciz fî usuli’l-fıkhi’l-İslâmî : el-medhal el-mesadir el-hükmü’ş-şer’i. / Muhammed Mustafa Zuhayli
 usûl-i fıkıh maddeleri, DİA.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 2
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 1
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü: 143
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.72
Dersin AKTS Kredisi: 6