|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mukayeseli Hadis Metodolojisi I |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 705 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hadis alanında metodoloji bilgisine sahip olur ve Hadis alanıyla ilgili temel kavram ve problemleri tanır. Hadis Metodolojisi alanındaki literatür bilgisi yeterli düzeye ulaşır. Hadislerin güvenilirliği konusunda değerlendirme ve analiz yapabilir. Öğrendiği bilgilerden hareketle hadis alanıyla ilgili akademik problemleri çözer. Hadis alanında toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sahih hadisleri sahih olmayanlardan ayırd etme yetisi kazanmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sıhhat yönünden haber çeşitleri: Makbûl haberler: Sahih, Hasen. Merdûd haberler: Zayıf, Mevzû. Sahih Hadisler. Hasen Hadisler. Zayıf Hadisler. Mevzu Hadisler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü Yüksek Lisans Dersliği. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis Metodolojisinin temel kavramları: Hadis, Sünnet, Haber, Eser, Ravî, Mervî. Hadis ile Sünnet arasındaki farklar. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
2 |
Sünnet´in tanımı, kapsamı ve İslam Dini´ndeki yeri. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
3 |
Haber´in tanımı ve kısımları: Mütevatir ve Ahâd haberler.. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
4 |
Mütevatir Haberler: Mütevatirin tanımı ve şartları, mütevatirin çeşitleri: Lafzî ve manevî mütevatir. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
5 |
Ahâd Haberlerin tanımı ve çeşitleri: a. İsnad açısından haber çeşitleri: Meşhûr, azîz, garîb. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
6 |
Râvînin tanımı ve tabakaları, Ashâbın tanımı, sayısı ve adaleti hakkındaki görüşler. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
7 |
Garîb Haberler ve çeşitleri: Ferd-i Mutlak, Ferdi Nisbi. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Râvînin tanımı ve tabakaları, Ashâbın tanımı, sayısı ve adaleti hakkındaki görüşler. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
10 |
Ravilerde aranan şartlar. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
11 |
Metâın-ı Aşere ve Cerh-tadil kuralları. râvîlerin adâlet ve zabtı hakkındaki değerlendirmelerin farklı ve göreceli oluşu, bu durumun hadisin sıhhati konusunda belirleyici oluşu. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
12 |
Ricâl kaynakları. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
13 |
Hadislerin toplanması ve Hadis seyahatleri. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
14 |
Tahammülü´l-Hadis: Hadislerin alınıp rivayet edilme yollarıı: Semâ, Arz, Kıra´at, İcâze, Münâvele,Mukâtebe, İ´lâm, Vasıyye, Vİcâde.
|
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
15 |
Eda sigaları ve değeri. |
Belirtilen kaynakların okunması |
Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma. |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Talat Koçyiğit, Hadis Usülü; Prof. Dr. M. Said Hatiboğlu, Hadis Tedkikleri; Prof. Dr. Mücteba Uğur, Ansiklopedik Hadis Terimleri Sözlüğü; Prof. Dr. İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usulü; Prof. Dr. Nevzat Aşık, Sahabe ve Hadis Rivayeti; Prof. Dr. Ali Yardım, Hadis I-II; Prof. Dr. M. Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
1 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
1 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
1 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
2 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
4 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
1 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|