|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Zemin Mekaniği I |
|
Dersin Kodu |
: |
J 302 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Zeminleri tanıyabilir, her tür zeminden numune alır. (örselenmiş ve örselenmemiş) Zeminlerin fiziksel özelliklerini (birim hacim ağırlık, prozite, boşluk oranı, doygunluk derecesi, su içeriği) ve kıvamlarını (Likit Limit, Plastik Limit, Rötre Limit ve Plastisite İndisi) ilgili deney ve hesaplamalarını yaparak belirler. Tane boyu analizi ve hesaplamalarını yaparak zeminlerin tane boyu dağılımlarını belirler. Zeminleri sınıflar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Zeminlerin tanınmasını, sınıflanmasnıı, fiziksel, mekanik ve kıvam özelliklerinin belirlenmesini öğretir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanımlamalara giriş, Zemin çeşitleri, killer ve kil çeşitleri, killerin mühendislik özellikleri, zemin suyu çeşitleri, tane boyu analizi, atterberg limitleri, zemin sınıflamaları, kompaksiyon |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, tarihçe, Terzaghi’nin hayatı, laboratuar malzeme tanıtımı |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
2 |
Giriş, zeminlerin sınıflanması ve numune alımı, zemin numunelerinin korunması ve taşınması |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi |
Düz anlatım ve arazi uygulaması |
|
3 |
Zemin bileşeni olarak killer ve mühendislik özellikleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
4 |
Zemin suyu |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
5 |
Faz analizleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
6 |
Birim hacim ağırlıklar |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
7 |
Özgül Ağırlık |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava kadar işlenen konuların ve yapılan deneylerin çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Kıvam limitleri, Likit limit |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
10 |
Plastik limit, Plastisite indisi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
11 |
Rötre Limit |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
12 |
Kıvam limitlerinin mühendislik özellikleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
13 |
Tane boyu analizleri, Elek analizi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
14 |
Hidrometre analizi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
15 |
USCS, TS ve AASHTO sınıflaması |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deneylerden elde edilen sonuçların getirilmesi |
Düz anlatım ve laboratuvar çalışması |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava kadar işlenen konuların ve yapılan deneylerin çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kayabalı, K., 1981. Geoteknik Mühendisliğine Giriş (Çeviri), Gazi Kitabevi, s. 636.
Çetin, H., Kayabalı, K. ve Arman, H., 2005. Jeoteknik Saha İncelemesi (Çeviri), Gazi Kitabevi, s. 583.
Aytekin, M. 2004. Deneysel Zemin Mekaniği, Teknik Yayınevi, Ankara
Genç, D. 2008. Zemin Mekaniği ve Temeller, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları
Coduto, D.P., 1999. Geoteknik Mühendisliği İlkeler ve Uygulamalar, Gazi Kitabevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
4 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
5 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
5 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
4 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
3 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
5 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
5 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
5 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
4 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
5 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
4 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
5 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
3 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|