|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fizikte Bilim Tarihi 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 451 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YÜKSEL UFUKTEPE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimin bugünkü düzeyine gelişindeki aşamalar hakkında tartışmalara katılabilir Bir ülkenin gelişmişlik düzeyinin, bilime, bilim insanlarına verilen önemle ilişkisi konusunda genel bir değerlendirme yapabilir, Teknolojinin bugünkü düzeye ulaşmasının bilimdeki gelişmenin bir ürünü olduğu bilincini kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilim tarihinin öneminin vurgulanması, ülkelerin gelişmesinde bilime önem vermenin ve bilimin öneminin kavratılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilim Tarihi Nedir, Bilimin Kökeni, Bilimsel Gelişmenin Niteliği,Yazılı Tarih Öncesi Çağlarda Bilim,Çin,Hint Ve Orta Asya’dan Bilim, Çin’de Bilim,Hint’te Bilim, Orta Asya’da Bilim, Mısır Ve Mezopotamya’da Bilim, Yunan Döneminde Bilim, Yunan Döneminin Başlangıcı, Atomsal Evren Kuramı, Platon Akademisi, Astronominin Kuramsal Nitellik Kazanması, Aristoteles, Hellenistik Dönemde Bilim, Romalılarda Bilim, Ortaçağ Hıristiyan Dünyası´nda Bilim, Erken Ortaçağ, Yüksek Ortaçağ, Geç Ortaçağ , Ortaçağ İslâm Dünyası´nda Bilim, Doğa ve Bilgi Felsefesi, Farabi, İbn Sina, Yusuf Has Hacip, George Sarton, Kazvini, İslam Bilimi, Yeniden Doğuş (Rönesans) Dönemi´nde Bilim, Doğa ve Bilgi Felsefesi, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş: Bilim tarihinin amaçları ve tanımlar. |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Bilim tarihinin önemi, bilimin gelişimindeki Aşamalar |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Eski uygarlıklarda bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Mısır´da Bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Mezopotamya´da Bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Çin´de Bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Hindistan´da Bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
Arasınav |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Antik Yunan´da Bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Hellenistik Dönem |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Roma ve Ortaçağ´da Bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
İslam Dünyasında Bilim |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
İslam Bilginlerinin bilime katkısı ve öne çıkan bilim adamlarının yaşamı |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Genel değerlendirme |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Tartışma |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
Final |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bilim Tarihi, C.Yıldırım, Remzi Kitabevi, 2001
Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK Yayınları, 2003
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
5 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
5 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
0 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
3 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
3 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
1 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
2 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
3 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
2 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
2 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
0 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
0 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
0 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
4 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
5 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
2 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 60 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|