Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fizikte Bilim Tarihi 1

Dersin Kodu : FZ 451

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. YÜKSEL UFUKTEPE

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimin bugünkü düzeyine gelişindeki aşamalar hakkında tartışmalara katılabilir
Bir ülkenin gelişmişlik düzeyinin, bilime, bilim insanlarına verilen önemle ilişkisi konusunda genel bir değerlendirme yapabilir,
Teknolojinin bugünkü düzeye ulaşmasının bilimdeki gelişmenin bir ürünü olduğu bilincini kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilim tarihinin öneminin vurgulanması, ülkelerin gelişmesinde bilime önem vermenin ve bilimin öneminin kavratılması.

Dersin İçeriği : Bilim Tarihi Nedir, Bilimin Kökeni, Bilimsel Gelişmenin Niteliği,Yazılı Tarih Öncesi Çağlarda Bilim,Çin,Hint Ve Orta Asya’dan Bilim, Çin’de Bilim,Hint’te Bilim, Orta Asya’da Bilim, Mısır Ve Mezopotamya’da Bilim, Yunan Döneminde Bilim, Yunan Döneminin Başlangıcı, Atomsal Evren Kuramı, Platon Akademisi, Astronominin Kuramsal Nitellik Kazanması, Aristoteles, Hellenistik Dönemde Bilim, Romalılarda Bilim, Ortaçağ Hıristiyan Dünyası´nda Bilim, Erken Ortaçağ, Yüksek Ortaçağ, Geç Ortaçağ , Ortaçağ İslâm Dünyası´nda Bilim, Doğa ve Bilgi Felsefesi, Farabi, İbn Sina, Yusuf Has Hacip, George Sarton, Kazvini, İslam Bilimi, Yeniden Doğuş (Rönesans) Dönemi´nde Bilim, Doğa ve Bilgi Felsefesi,

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş: Bilim tarihinin amaçları ve tanımlar. İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
2 Bilim tarihinin önemi, bilimin gelişimindeki Aşamalar İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
3 Eski uygarlıklarda bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
4 Mısır´da Bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
5 Mezopotamya´da Bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
6 Çin´de Bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
7 Hindistan´da Bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
8 Arasınav Sınav Sınav
9 Antik Yunan´da Bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
10 Hellenistik Dönem İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
11 Roma ve Ortaçağ´da Bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
12 İslam Dünyasında Bilim İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
13 İslam Bilginlerinin bilime katkısı ve öne çıkan bilim adamlarının yaşamı İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
14 Genel değerlendirme İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
15 Tartışma İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
16/17 Final Sınav Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bilim Tarihi, C.Yıldırım, Remzi Kitabevi, 2001
 Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK Yayınları, 2003
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 5
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 5
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 0
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 3
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 3
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 1
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 2
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 3
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 2
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 0
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 0
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 0
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 4
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 5
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 60
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.4
Dersin AKTS Kredisi: 2