Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seçmeli Genel Kültür I: Dil Felsefesi

Dersin Kodu : TES423

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dilin temel kavram ve sorunları hakkında bilinçlenir.
Dilin belirlediği alanlarla ilgili temel bilgi edinir.
Anlam, anlaşım ve iletişimle ilgili belirsizlikleri farkedebilir.
Dilin toplumsal ve kültürel içeriğini değerlendirebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, bir sorun alanı olarak dili felsefe açısından anlamak, dil teorileri açısından yorumlamak, diller arası anlam sorunları hakkında bilinç kazanmak

Dersin İçeriği : Dil fenomenini betimlemek, dilin metafizik, antropolojik ve dilbilimsel problemlerini sistematik olarak incelemek

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dilin Kökeni Sorunu :1.Mitolojik,kültürel/antropolojik görüşler
2 2. Empirist, rasyonalist ve evrimci görüşler
3 Dil- düşünme ilişkisi
4 Dil- varlık ilişkisi
5 İşaret (im)in doğası
6 Dil ayrımları
7 Anlam Sorununa giriş
8 Arasınav
9 İdeci ve göndergeci anlayış
10 Davranışçı ve Pragmatik anlayış
11 Anlam- bağlam ilişkisi
12 Dil- iletişim ilişkisi
13 Çağdaş dil teorileri : Frege ve Russel
14 Wittgenstein, Carnap
15 Genel Değerlendime
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Platon, Kratylos. Aristoteles, Yorum Üzerine. Taylan Altuğ; Dile Gelen Felsefe, YKY,. Atakan Altınörs, Dil Felsefesine Giriş,İnkılap Y. İstanbul, 2003 . Arda Denkel, Anlamın Kökenleri, Metis Y. İstanbul; 1984 Arda Denkel, Anlaşma: Anlatma ve Anlama, Boğaziçi Üni.Y. İstanbul, 1981
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 0
    Ödev/Proje/Diğer 0 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 1
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 4
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 4
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 3
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 4
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 1
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 0
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 1
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 3
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 2
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 2
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 4
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3