|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seçmeli IV: Uygulamalı Dilbilim |
|
Dersin Kodu |
: |
TES304 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ERGÜN SERİNDAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İletişim, dil ve dilbilim kavramlarını tanımlar. Dilbilim araştırmalarını art sürmeli ve eş sürmeli yorumlar. Anlambilim ve sözcükbilim alanlarına ait uygulamalar yapar. Metindilbilim ve edimbilim alanlarına ait uygulamalar yapar. Ruhdilbilim alanına ait uygulamalar yapar. Toplumdilbilim alanına ait uygulamalar yapar. Göstergebilim alanına ait uygulamalar yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dilbilim çalışma alanlarının uygulama süreçlerini tanımak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Anlambilim, sözcükbilim, metindilbilim, ruhdilbilim, toplumdilbilim ve göstergebilim alanları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İletişim ve dilin tanımı, kullanımı |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
2 |
Dilbilimin tanımı ve temel kavramları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
3 |
Dilbilim araştırmalarına tarihsel bir bakış |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
4 |
Günümüz dilbilim araştırmaları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
5 |
Dilbilimin dallarına genel bir bakış ve anlambilimin tanımı - kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
6 |
Sözcükbilimin tanımı ve kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
7 |
Metin dilbilimin tanımı ve kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
8 |
Ara sınav |
|
Sınav |
|
9 |
Edimbilimin tanımı ve kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
10 |
Ruhdilbilimin tanımı ve kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
11 |
Ruhdilbilimin tanımı ve kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
12 |
Toplumdilbilimin tanımı ve kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
13 |
Göstergebilimin tanımı ve kullanım alanları |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
14 |
Dilbilimsel uygulama yöntemlerinin karşılaştırılması |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
15 |
Dilbilimsel metin incelemeleri |
Konuyla ilgili kaynaklar |
slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kıran, Ayşe; Kıran, Zeynel. 2001, Dilbilime Giriş, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Aksan, Doğan. 1990, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 1.Cilt, TDK Yayınları, Ankara.
Rifat, Mehmet. 1998, 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Rifat, Mehmet. 1998, 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
3 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
2 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
3 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
3 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
5 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
5 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
3 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
2 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
3 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
3 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
1 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|