Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seçmeli IV: Uygulamalı Dilbilim

Dersin Kodu : TES304

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ERGÜN SERİNDAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İletişim, dil ve dilbilim kavramlarını tanımlar.
Dilbilim araştırmalarını art sürmeli ve eş sürmeli yorumlar.
Anlambilim ve sözcükbilim alanlarına ait uygulamalar yapar.
Metindilbilim ve edimbilim alanlarına ait uygulamalar yapar.
Ruhdilbilim alanına ait uygulamalar yapar.
Toplumdilbilim alanına ait uygulamalar yapar.
Göstergebilim alanına ait uygulamalar yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dilbilim çalışma alanlarının uygulama süreçlerini tanımak.

Dersin İçeriği : Anlambilim, sözcükbilim, metindilbilim, ruhdilbilim, toplumdilbilim ve göstergebilim alanları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İletişim ve dilin tanımı, kullanımı Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
2 Dilbilimin tanımı ve temel kavramları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
3 Dilbilim araştırmalarına tarihsel bir bakış Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
4 Günümüz dilbilim araştırmaları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
5 Dilbilimin dallarına genel bir bakış ve anlambilimin tanımı - kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
6 Sözcükbilimin tanımı ve kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
7 Metin dilbilimin tanımı ve kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
8 Ara sınav Sınav
9 Edimbilimin tanımı ve kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
10 Ruhdilbilimin tanımı ve kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
11 Ruhdilbilimin tanımı ve kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
12 Toplumdilbilimin tanımı ve kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
13 Göstergebilimin tanımı ve kullanım alanları Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
14 Dilbilimsel uygulama yöntemlerinin karşılaştırılması Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
15 Dilbilimsel metin incelemeleri Konuyla ilgili kaynaklar slayt, düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
16/17 Final sınavı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kıran, Ayşe; Kıran, Zeynel. 2001, Dilbilime Giriş, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
 Aksan, Doğan. 1990, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 1.Cilt, TDK Yayınları, Ankara.
 Rifat, Mehmet. 1998, 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
 Rifat, Mehmet. 1998, 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 5 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 3
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 2
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 3
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 3
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 5
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 5
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 3
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 2
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 3
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 3
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 1 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4