|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seçmeli III:çağdaş Türk Yazı Dilleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TES301 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FARUK YILDIRIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çağdaş Türkçenin lehçe gruplarını ve bunlardaki lehçeleri sıralar. Lehçe gruplarının ortak ve farklı yönlerini kendi cümleleriyle özetleyerek ifade eder. Çağdaş Türk lehçelerinin benzerlik ve karşıtlıklarına dair örnekler verir. Bir lehçe grubundaki lehçeleri diğer gruptakilerle karşılaştırır ve onlardan ayırt eder. Çağdaş lehçelerden her birine ait özelliklerin tarihî temellerinin ne olabileceği konusunda fikirler geliştirir. Türk lehçeleri arasındaki benzerlik ve karşıtlıkların gelecekteki durumunun ne olabileceği hakkında tahminde bulunur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin Türkçenin dünya üzerinde ne kadar yaygın bir dil olduğunu kavramalarını ve (karakteristik özelliklerinden yararlanarak) çağdaş Türk şivelerini ve şive gruplarını ayırt edebilmelerini sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Oğuz grubu Türk şivelerinin karakteristik özellileri; Kıpçak grubu Türk şivelerinin karakteristik özellileri; Karluk grubu Türk şivelerinin karakteristik özellileri; Bu üç şive grubunun benzeşen ve benzeşmeyen yönleri; Örnek metinler üzerinde karşılaştırma çalışmaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Türkçe Eğitimi Bölümü |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Oğuz grubu Türk lehçelerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
2 |
Oğuz grubu Türk lehçelerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
3 |
Oğuz grubu Türk lehçelerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
4 |
Karluk grubu Türk lehçelerinden Özbek ve Yeni Uygur Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
5 |
Batı Kıpçak grubu Türk lehçelerinden Tatar ve Başkurt Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
6 |
Doğu Kıpçak grubu Türk lehçelerinden Kazak ve Kırgız Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma |
|
7 |
Doğu Kıpçak grubu Türk lehçeerinden Kazak ve Kırgız Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Oğuz grubu Tür klehçeerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
10 |
Oğuz grubu Türklehçeerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
11 |
Oğuz grubu Türklehçeerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
12 |
Karluk grubu Türk lehçeerinden Özbek ve Yeni Uygur Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
13 |
Batı Kıpçak grubu Türk lehçelerinden Türkçesinin Tatar ve Başkurt Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
14 |
Doğu Kıpçak grubu Türk lehçeerinden Kazak ve Kırgız Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
15 |
Doğu Kıpçak grubu Türk lehçeerinden Kazak ve Kırgız Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ercilasun, Ahmet B. (2007), Türk Lehçeleri Grameri, Ankara: 1. Baskı Akçağ Yayınları: 886.
Biray, Himmet (1999), Batı Grubu Türk Yazı Dillerinde İsim, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları: 711.
İlker, Ayşe (1997), Batı Grubu Türk Yazı Dillerinde Fiil, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları: 670.
Gürsoy Naskali, Emine (1997), Türk Dünyası Gramer Terimleri Kılavuzu, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınlar: 667.
Tekin, Talat- Mehmet Ölmez (1999), Türk Dilleri- Giriş, İstanbul, Simurg Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
3 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
4 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
5 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
2 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
3 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
4 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
4 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|