Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seçmeli II: Tarihi Türk Lehçeleri

Dersin Kodu : TES202

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FARUK YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Edebi dönemleri bilme
Alanın sınırlarını bilme
Uygun metin seçimi yapabilme
Uygun öğretim yöntem ve tekniklerini bilme ve uygulayabilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk dili tarihini öğretmek ve tarihî dönemlerini tasnif etmek.

Dersin İçeriği : Türk Dili tarihinin başlangıçtan günümüze gelinceye kadar bütün safhalarını incelemek

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Türkçe Eğitimi Bölümü


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk dilinin Tarihî dönemleri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
2 Köktürkçenin Türk dili içindeki yeri ve önemi Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
3 Metin inceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
4 Metin inceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
5 Uygur Türkçesinin Türk dili içindeki yeri ve önemi Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
6 Metin inceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
7 Metin inceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav
9 Karahanlı TürkçesininTürk dili içindeki yeri ve önemi Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
10 Metin inceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
11 Metin inceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
12 Harezm- Altın Ordu Türkçesinin Türk dili içindeki yeri ve önemi Metin İnceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
13 Çağatay Türkçesinin Türk dili içindeki yeri ve önemi Metin İnceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
14 Eski Anadolu Türkçesinin Türk dili içindeki yeri ve önemi Metin İnceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
15 Eski Anadolu Türkçesinin Türk dili içindeki yeri ve önemi Metin İnceleme Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tekin, Talat- Mehmet Ölmez (1999), Türk Dilleri- Giriş, İstanbul, Simurg Yayınları.
 Ercilasun, Ahmet B. (2007), Türk Lehçeleri Grameri, Ankara: 1. Baskı Akçağ Yayınları: 886.
 Caferoğlu, Ahmet (2001), Türk Dili Tarihi, İstanbul: 4. Baskı Alfa Yayınları: 856.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 2 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 3
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 2
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 2
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 4
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 5
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 2
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 4
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 4
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 4
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 104
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.16
Dersin AKTS Kredisi: 4