Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Seçmeli I: Türk Dili Tarihi

Dersin Kodu : TES201

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FARUK YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini anlatır.
Dil ailelerini açıklar ve Türk dilinin bunlar arasındaki yerini belirler.
Türk Dilinin tarihi dönemlerini yorumlar ve bu dönemlerde yazılmış eserleri örnekler.
Türk Dilinin tarihi dönemlerini dil bakımından ayırt eder.
Her hangi bir Türk lehçe veya şivesiyle yazılmış bir metin tasarlar.
Her hangi bir Türkçe lehçe veya şivesiyle yazılmış bir metni değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk dili tarihini öğretmek.

Dersin İçeriği : Türk Dili tarihinin başlangıçtan günümüze gelinceye kadar bütün safhalarının incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Türkçe Eğitimi Bölümü


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dil aileleri ve Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
2 Altay dilleri teorisi ve Altay dilleri arasındaki benzerlikler, ilgiler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
3 Altay dilleri teorisi ve Altay dilleri arasındaki benzerlikler, ilgiler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
4 Türk dilinin ilk dönemleri En eski Türkçe ve İlk Türkçe çağı Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
5 Türk diliyle yazılmış ilk belgeler, ilk taşlar, Orhun Abideleri ve Eski Türkçe dönemi Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
6 Uygurca dönemi Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
7 Batıya göç, Türk dilinin ayrı coğrafyalardaki hareketliliği Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav
9 Karahanlılar ve Türk dili: Yeni alfabe, yeni kültür ve dildeki değişmeler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
10 Karahanlılardan kalan eserler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
11 Kıpçaklar, asıl ve diğer sahalardaki Kıpçak topluluklarının dilleri ve onlardan kalan eserler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
12 Harezm ve Altınordu sahasından bize intikal edenler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
13 Anadoluya geçiş ve Eski Anadolu Türkçesi Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
14 Çağatayca ve Çağataycanın önemli isimleri ve eserleri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
15 Osmanlıca ve kalan eserler,Çağdaş Türk lehçelerinin ilk dönemleri,Bugünkü Türk lehçeleri. Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ercilasun, Ahmet B. (2005), Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: 2. Baskı Akçağ Yayınları: 603.
 Caferoğlu, Ahmet (2001), Türk Dili Tarihi, İstanbul: 4. Baskı Alfa Yayınları: 856.
 Tekin, Talat- Mehmet Ölmez (1999), Türk Dilleri- Giriş, İstanbul, Simurg Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 2 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 3
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 2
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 5
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 5
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 2
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 4
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 4
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 108
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.32
Dersin AKTS Kredisi: 4