|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seçmeli I: Türk Dili Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
TES201 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FARUK YILDIRIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini anlatır. Dil ailelerini açıklar ve Türk dilinin bunlar arasındaki yerini belirler. Türk Dilinin tarihi dönemlerini yorumlar ve bu dönemlerde yazılmış eserleri örnekler. Türk Dilinin tarihi dönemlerini dil bakımından ayırt eder. Her hangi bir Türk lehçe veya şivesiyle yazılmış bir metin tasarlar. Her hangi bir Türkçe lehçe veya şivesiyle yazılmış bir metni değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk dili tarihini öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk Dili tarihinin başlangıçtan günümüze gelinceye kadar bütün safhalarının incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Türkçe Eğitimi Bölümü |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dil aileleri ve Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
2 |
Altay dilleri teorisi ve Altay dilleri arasındaki benzerlikler, ilgiler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
3 |
Altay dilleri teorisi ve Altay dilleri arasındaki benzerlikler, ilgiler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
4 |
Türk dilinin ilk dönemleri En eski Türkçe ve İlk Türkçe çağı |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
5 |
Türk diliyle yazılmış ilk belgeler, ilk taşlar, Orhun Abideleri ve Eski Türkçe dönemi |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
6 |
Uygurca dönemi |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
7 |
Batıya göç, Türk dilinin ayrı coğrafyalardaki hareketliliği |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Karahanlılar ve Türk dili: Yeni alfabe, yeni kültür ve dildeki değişmeler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
10 |
Karahanlılardan kalan eserler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
11 |
Kıpçaklar, asıl ve diğer sahalardaki Kıpçak topluluklarının dilleri ve onlardan kalan eserler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
12 |
Harezm ve Altınordu sahasından bize intikal edenler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
13 |
Anadoluya geçiş ve Eski Anadolu Türkçesi |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
14 |
Çağatayca ve Çağataycanın önemli isimleri ve eserleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
15 |
Osmanlıca ve kalan eserler,Çağdaş Türk lehçelerinin ilk dönemleri,Bugünkü Türk lehçeleri. |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ercilasun, Ahmet B. (2005), Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: 2. Baskı Akçağ Yayınları: 603.
Caferoğlu, Ahmet (2001), Türk Dili Tarihi, İstanbul: 4. Baskı Alfa Yayınları: 856.
Tekin, Talat- Mehmet Ölmez (1999), Türk Dilleri- Giriş, İstanbul, Simurg Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
3 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
2 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
5 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
5 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
2 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
4 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
4 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
6 |
60 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 108 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|