Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türkçe Ders Kitabı İncelemeleri

Dersin Kodu : TEB403

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. Üyesi ÖMER TUĞRULKARA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ders kitaplarının öğretimsel değerini bilir.
Ders kitaplarının işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir.
Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır.
Ders kitaplarını dil ve anlatım özellikleri bakımından değerlendirir.
Ders kitaplarını basım özellikleri bakımından değerlendirir.
Ders kitaplarını resim ve şekil özellikleri bakımından değerlendirir.
Türkçe ders kitaplarını dinleme/izleme becerisi açısından inceler.
Türkçe ders kitaplarını okuma becerisi açısından inceler.
Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi açısından inceler.
Türkçe ders kitaplarını yazma becerisi açısından inceler.
Türkçe ders kitaplarını dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından inceler.
12) Programa göre ders kitapı hazırlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MB 101 Eğitim Bilimine Giriş
MB 102 Eğitim Psikolojisi
TEB209 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
MB 201 Öğretim İlke Ve Yöntemleri
MB 202 Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı
TEB303 Anlama Teknikleri I:okuma Eğitimi
TEB305 Anlama Teknikleri II:dinleme Eğitimi
MB 312 Özel Öğretim Yöntemleri II
MB 304 Ölçme Ve Değerlendirme

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde okutulan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirmek

Dersin İçeriği : Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik öğelerin kullanımı gibi öğelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders kitaplarının öğretimsel değeri Ders notu (1. Bölüm) okunacak. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
2 Ders kitaplarının işlevleri, türleri ve yararları Ders notu (2. Bölüm) okunacak. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamaları Ders notu (3. Bölüm) okunacak. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
4 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
5 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
6 Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
7 Ders kitaplarının resim ve şekil özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav
9 Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
10 TTürkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
11 Türkçe ders kitaplarının yazma becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
12 Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
13 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
14 Türkçe ders kitaplarının okuma açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
15 Türkçe ders kitaplarının konuşma becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
16/17 Final SInavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hakan Ulper (Editor). (2011). Turkce Ders Kitabi Cozumlemeleri. Ankara: Pegem A Yayinlari
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 1 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 5
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 1
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 4
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 4
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 1
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 2
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 55
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.2
Dersin AKTS Kredisi: 2