Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkçe Ders Kitabı İncelemeleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. Üyesi ÖMER TUĞRULKARA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ders kitaplarının öğretimsel değerini bilir. Ders kitaplarının işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir. Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır. Ders kitaplarını dil ve anlatım özellikleri bakımından değerlendirir. Ders kitaplarını basım özellikleri bakımından değerlendirir. Ders kitaplarını resim ve şekil özellikleri bakımından değerlendirir. Türkçe ders kitaplarını dinleme/izleme becerisi açısından inceler. Türkçe ders kitaplarını okuma becerisi açısından inceler. Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi açısından inceler. Türkçe ders kitaplarını yazma becerisi açısından inceler. Türkçe ders kitaplarını dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından inceler. 12) Programa göre ders kitapı hazırlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MB 101 Eğitim Bilimine Giriş MB 102 Eğitim Psikolojisi TEB209 Bilimsel Araştırma Yöntemleri MB 201 Öğretim İlke Ve Yöntemleri MB 202 Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı TEB303 Anlama Teknikleri I:okuma Eğitimi TEB305 Anlama Teknikleri II:dinleme Eğitimi MB 312 Özel Öğretim Yöntemleri II MB 304 Ölçme Ve Değerlendirme
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde okutulan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik öğelerin kullanımı gibi öğelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders kitaplarının öğretimsel değeri |
Ders notu (1. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
2 |
Ders kitaplarının işlevleri, türleri ve yararları |
Ders notu (2. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
3 |
Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamaları |
Ders notu (3. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
4 |
Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
5 |
Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
6 |
Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
7 |
Ders kitaplarının resim ve şekil özellikleri |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
10 |
TTürkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
11 |
Türkçe ders kitaplarının yazma becerisi açısından incelenmesi |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
12 |
Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
13 |
Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
14 |
Türkçe ders kitaplarının okuma açısından incelenmesi |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
15 |
Türkçe ders kitaplarının konuşma becerisi açısından incelenmesi |
Türkçe ders kitabı incelenecek. |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma |
|
16/17 |
Final SInavı |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
5 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
1 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
4 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
4 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
1 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
2 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|