|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Eğitim Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB308 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ÖMER ARSLANTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini kavrayabilecekler
Türk eğitim sistemindeki reform ve devrimlerin nedenlerini ve sonuçlarını değerlendirebilecekler Türkiyede öğretmen yetiştirme konularında yapılan düzenlemeler hakkında analizler yapabilecekler Eğitim alanındaki gelişmelerden haberdar olacaklardır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB308 Türk Eğitim Tarihi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin temel amacı Türk Hun Devletinde eğitimden başlayıp, Göktürkler, Uygurlar, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve Osmanlılarda eğitime kadar, tarih süreci içinde eğitim uygulamalarını anlayıp yorumlayabilme. Türkiye Cumhuriyetinde eğitim alanında gerçekleştirilen yenilikleri ve uygulamalrı Türk Eğitim ve Kültür Tarihi açısından açılayabilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme.Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Dersilk |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
2 |
Türklerin İslamiyet´i kabul ettikleri ilk dönemde Eğitim Tarihi
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
3 |
Selçuklular ve Anadolu Beylikleri´nde Eğitim |
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
4 |
Osmanlılar da kuruluştan ilk yenileşme hareketlerine kadar eğitim(1299-1776) |
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
5 |
Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemi(1776-1839)
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
6 |
Tanzimat Dönemi Eğitim Tarihi
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
7 |
I.Meşrutiyet ve II. Abdülhamit Dönemi´nde Eğitim
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
II.Meşrutiyet Dönemi´nde Eğitim
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
10 |
Milli Mücadele Dönemi´nde Eğitim |
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
11 |
Eğitim alanında yapılan inkılaplar |
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
12 |
Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
13 |
Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
14 |
Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
15 |
Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim
|
|
Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
[1] AKYÜZ,Y.2008,Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Yayıncılık,Ankara
[1] YÜCEL,H. A.1938;Türkiye´de Orataöğretim,İstanbul
[2] Nafi A.Kansu1930-1932;Türkiye Maarif Tarihi, Ankara
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
0 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
5 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
5 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
3 |
30 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
5 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 85 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|