Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Eğitim Tarihi

Dersin Kodu : TEB308

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ÖMER ARSLANTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini kavrayabilecekler
Türk eğitim sistemindeki reform ve devrimlerin nedenlerini ve sonuçlarını değerlendirebilecekler
Türkiyede öğretmen yetiştirme konularında yapılan düzenlemeler hakkında analizler yapabilecekler
Eğitim alanındaki gelişmelerden haberdar olacaklardır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TEB308 Türk Eğitim Tarihi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin temel amacı Türk Hun Devletinde eğitimden başlayıp, Göktürkler, Uygurlar, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve Osmanlılarda eğitime kadar, tarih süreci içinde eğitim uygulamalarını anlayıp yorumlayabilme. Türkiye Cumhuriyetinde eğitim alanında gerçekleştirilen yenilikleri ve uygulamalrı Türk Eğitim ve Kültür Tarihi açısından açılayabilme.

Dersin İçeriği : Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme.Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Dersilk


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
2 Türklerin İslamiyet´i kabul ettikleri ilk dönemde Eğitim Tarihi Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
3 Selçuklular ve Anadolu Beylikleri´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
4 Osmanlılar da kuruluştan ilk yenileşme hareketlerine kadar eğitim(1299-1776) Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
5 Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemi(1776-1839) Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
6 Tanzimat Dönemi Eğitim Tarihi Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
7 I.Meşrutiyet ve II. Abdülhamit Dönemi´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
8 Ara Sınav
9 II.Meşrutiyet Dönemi´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
10 Milli Mücadele Dönemi´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
11 Eğitim alanında yapılan inkılaplar Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
12 Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
13 Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
14 Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
15 Cumhuriyet Dönemi´nde Eğitim Anlatım-Sunu,Soru-Cevap, Tartışma, Araştırma-İnceleme
16/17 Dönem sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  [1] AKYÜZ,Y.2008,Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Yayıncılık,Ankara
 [1] YÜCEL,H. A.1938;Türkiye´de Orataöğretim,İstanbul [2] Nafi A.Kansu1930-1932;Türkiye Maarif Tarihi, Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 0
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 5
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 5
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 5 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 85
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.4
Dersin AKTS Kredisi: 3