Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Anlama Teknikleri II:dinleme Eğitimi

Dersin Kodu : TEB305

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. Üyesi ÖMER TUĞRULKARA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dinleme becerilerini geliştirir.
Dinleme etkinlikleri açıklar.
Türkçe derslerinde kullanacakları dinleme-anlama araştırmalarını anlatır.
Dinleme etkinliklerinde dinleme süresini verimli kullanır.
Dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygular.
Dinleme becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TEB305 Anlama Teknikleri II:dinleme Eğitimi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dinleme becerisini geliştiren yöntem ve teknikleri kullanmak.

Dersin İçeriği : Dinleme becerisini geliştirici çalışmalar yapma. Ruhbilim araştırmalarından da yararlanarak dinleme etkinliğinin işleyişini ve verimlilik sürelerini belirginleştirme; dikkat sürelerinin belirlenmesi; bellekte tutma ve kavrama çalışmalarına dikkat çekme. Çeşitli ses ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, tümel dinleme-anlama, seçici dinleme-anlama çalışmalarını örnekleme. Öğretmen adaylarına, ilköğretimdeki Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları gösterme, tanıtma ve bu alıştırmaları kendilerinin de geliştirebilmeleri için olanak sağlama. Sınıf içinde çeşitli dinleme alıştırmaları gerçekleştirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dinleme becerisinin önemini kavratma Ders notu (1. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
2 Dinleme becerisini geliştirici çalışmaların yapılması Ders notu (2. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
3 Ruhbilim araştırmalarında dinlemenin becerilerinin önemi Ders notu (3. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
4 Ruhbilim araştırmalarından da yararlanarak verimlilik sürelerini belirginleştirme Ders notu (3. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
5 Ruhbilim araştırmalarından da yararlanarak dinleme etkinliğinin işleyişini belirginleştirme Ders notu (3. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Dikkat sürelerinin belirlenmesi Ders notu (3. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 Bellekte tutma çalışmalarına dikkat çekme Ders notu (4. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Alıştırma ve Uygulama
9 Çeşitli ses ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, tümel dinleme-anlama, seçici dinleme-anlama çalışmalarını örnekleme Ders notu (5. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 Öğretmen adaylarına, ilköğretimdeki Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları gösterme Ders notu (5. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
11 Öğretmen adaylarına, ilköğretimdeki Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları tanıtma Ders notu (6. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
12 Öğretmen adaylarına, ilköğretimdeki Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları kendilerinin de geliştirebilmeleri için olanak sağlama Ders notu (6. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 Sınıf içinde çeşitli dinleme alıştırmaları gerçekleştirme. Ders notu (7. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Sınıf içinde çeşitli dinleme alıştırmaları gerçekleştirme. Ders notu (8. Bölüm) okunacak Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Genel tekrar Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1- Muhsin Kadıoğlu, Veli Yayınları; Çok Hızlı Okuma Teknikleri ve Daha İyi Anlama Yöntemleri. 2- David J. Lieberman; Aklındakini Okuyabilirim!,Çeviren: Selim Yeniçeri,Koridor Yayınları; İstanbul, 2007.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 2
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 0
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 102
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.08
Dersin AKTS Kredisi: 4