Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Dil Bilgisi V: Metin Bilgisi

Dersin Kodu : TEB301

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci metni kavrar.
Öğrenci Türkçe eğitiminde metin ve metin seçiminin önemini kavrar.
Öğrenci metinsellik ölçütlerini kavrar.
Öğrenci metinde bağdaşıklığı kavrar
Öğrenci metindeki bağdaşıklık ögelerini fark eder.
Öğrenci metinde tutarlılığı fark eder.
Öğrenci metnin bilgilendirici özelliğini fark eder.
Öğrenci metindeki kabul edilebilir özellikleri kavrar.
Öğrenci metnin başka metinlerle ilişkisini fark eder.
Öğrenci metnin üslup özelliklerini fark eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TEB301 Türk Dil Bilgisi V: Metin Bilgisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Metin kavramı, anlatı metinleri (kısa öykü) dil bilimsel bir bakışla incelenerek; metni oluşturan küçük yapı, büyük yapı ve üst yapı özelliklerinin belirlenmesi.

Dersin İçeriği : Metin kavramı , Türkçe eğitiminde metin ve metin seçimi, metinsellik ölçütleri, metinde küçük yapı, büyük yapı, üst yapı , ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Metin kavramı Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
2 Türkçe eğitiminde metin ve metin seçimi Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
3 Türkçe eğitiminde metin ve metin seçimi Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
4 Bağdaşıklık ögeleri Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
5 Bağdaşıklık ögeleri Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
6 Bilgilendiricilik Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
7 Kabul edilebilirlik Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
8 Ara sınav Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
9 Metinler arası özellik Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
10 Metinler arası özellik Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
11 Metnin üslup özelliği Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
12 Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
13 Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
14 Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
15 Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma
16/17 Final Sınavı Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ERKUL R. (2004). Cümle ve Metin Bilgisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
 İNCEOĞLU, Y. G. ve ÇOMAK N. A. (2009). Metin Çözümlemeleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
 AKBAYIR S.(2007). Cümle ve Metin Bilgisi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
 GÜNAY D. (2001). Metin Bilgisi, MULTILINGUAL, İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 4
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 5
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 4
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 0
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 102
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.08
Dersin AKTS Kredisi: 4