|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dil Bilgisi V: Metin Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB301 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci metni kavrar.
Öğrenci Türkçe eğitiminde metin ve metin seçiminin önemini kavrar.
Öğrenci metinsellik ölçütlerini kavrar.
Öğrenci metinde bağdaşıklığı kavrar Öğrenci metindeki bağdaşıklık ögelerini fark eder.
Öğrenci metinde tutarlılığı fark eder.
Öğrenci metnin bilgilendirici özelliğini fark eder.
Öğrenci metindeki kabul edilebilir özellikleri kavrar.
Öğrenci metnin başka metinlerle ilişkisini fark eder.
Öğrenci metnin üslup özelliklerini fark eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB301 Türk Dil Bilgisi V: Metin Bilgisi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Metin kavramı, anlatı metinleri (kısa öykü) dil bilimsel bir bakışla incelenerek; metni oluşturan küçük yapı, büyük yapı ve üst yapı özelliklerinin belirlenmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Metin kavramı , Türkçe eğitiminde metin ve metin seçimi, metinsellik ölçütleri, metinde küçük yapı, büyük yapı, üst yapı , ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Metin kavramı |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
2 |
Türkçe eğitiminde metin ve metin seçimi |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
3 |
Türkçe eğitiminde metin ve metin seçimi |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
4 |
Bağdaşıklık ögeleri |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
5 |
Bağdaşıklık ögeleri |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
6 |
Bilgilendiricilik |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
7 |
Kabul edilebilirlik |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
8 |
Ara sınav |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
9 |
Metinler arası özellik |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
10 |
Metinler arası özellik |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
11 |
Metnin üslup özelliği |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
12 |
Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
13 |
Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
14 |
Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
15 |
Ölçütler çerçevesinde metin incelemeleri |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Alıştırma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ERKUL R. (2004). Cümle ve Metin Bilgisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
İNCEOĞLU, Y. G. ve ÇOMAK N. A. (2009). Metin Çözümlemeleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
AKBAYIR S.(2007). Cümle ve Metin Bilgisi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
GÜNAY D. (2001). Metin Bilgisi, MULTILINGUAL, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
4 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
5 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
4 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
0 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|